Over Diana Ozon

Diana Ozon is dichter, auteur, performer, tekenaar en gast- docent. Ze publiceert sinds '77 is bevlogen podiumfenomeen, treedt solo op en soms met muzikale begeleiding.

Agenda

30 Maart t/m 19 augustus

Amsterdam Museum 
50 Jaar Paradiso

(lees verder)

8 Juni t/m 19 augustus

Concerto Koffie 
teaser 50 Jaar Paradiso

(lees verder)

13 Juli 2018 t/m 2023

Tropenmuseum A-dam
Things That Matter

(lees verder)

21 Juli - Amsterdam

Laatste rit tramlijn 10

(lees verder)

2 September - Vlaardingen

Opening expositie Galerie Duig

(lees verder)

16 September - Rotterdam

Street Art Awards 2018 Benelux in Theater Rotterdam

(lees verder)

20 September-Amsterdam

Openbare Bibliotheek Amsterdam Banne

(lees verder)

8,9 December - Amsterdam

Unlock Book Fair 2018 in LELY

(lees verder)

Leuke websites

Lehmann's praatjes

De Muziek van Louis Lehmann

(lees verder) Ludwig Wisch

Wekelijks op Razo Radio

(lees verder) Mijn moeder
Zilveren sierraden van
Cilia Groenveld Oorlogsmateriaal
mag niet verloren gaan (lees verder) Olie Buma
De punkheld op wielen rolt over het web oliebuma.nl (lees verder) Mathilde muPe

MATHILDE μP Personal web overdose van een digitale pionierster.

(lees verder) De Vopo's
De oudste, snelste en luidste punkband van Nederland: vopos.nl (lees verder) Muurgedichten
Leiden brengt bijna 100 gedichten op de openbare weg en op internet. Muurgedichten.nl simonvinkenoogpuntenel

Een website met meer dan herinnering simonvinkenoog.nl

Home/Ga naar de voorpagina
Bestel Diana Ozons dichtbundel Zwerfzang. De bundel, 48 pagina's gebonden in harde kaft kost €19,90 en is hier verkrijgbaar.

Redactie | 26 Januari 2018Paradiso

Klik voor vergroting foto Hugo KaagmanEen zeer imposante mahoniehouten kast werd in de jaren 60 door mijn ouders op de veiling gekocht. Ze noemen het De Kerkkast. Hij komt uit de Vrije Gemeente is gemaakt voor opslag van bijbels. De vormgeving en het houtsnijwerk stemmen overeen met het gebouw waarvoor hij in de 19e eeuw was ontworpen: dat wat wij nu als Paradiso kennen. Daar mocht ik als jonge tiener niet heen: zou er volgens mijn ouders verslaafd uitkomen.



Een paar jaar later, september ‘77, betrad ik voor het eerst dit jongerencentrum om een concert van Mink de Ville en Herman Brood & his Wild Romance bij te wonen. Ik kwam er ongeschonden vandaan maar wel voorgoed verslaafd: aan Paradiso. Sindsdien heb ik er talloze concerten, feesten, festivals en manifestaties bijgewoond en, na mijn voordracht op een poëzieavond in maart ‘79, heb ik er, voor zover ik het kon terugvinden, minstens 36 keer opgetreden maar waarschijnlijk eerder richting 50. Paradiso is het de zaal waar ik het vaakst sta.

Klik voor vergroting poster 1982 collectie Anton de GoedeHet is middag, de stoep pas geveegd van de vorige nacht, ik ruik de geur van posterlijm en loop langs de nog natte affiches op de gevel. Lees in het voorbijgaan de namen van komende acts en zie waarvoor ik er zelf moet zijn. Bij de artiesteningang prikkelt een zweem lysol die na een paar stappen verder binnen verdrongen wordt door het parfum van decennia’s feest. Een warm welkom aan de balie, een polsbandje, hand vol consumptiemunten en de sleutel van een kleedkamer: `je kent de weg’.

klik voor gehele foto door Mathilde muPe 2017De trap af de kelder in waar voor langere mensen langs het plafond rode stootkussens tegen de booggewelven zijn geplaatst. Ik loop over de gekleurde geleidingslijn als zovelen, al dan niet beneveld, naar de kleedkamers. Mijn naam staat op de deur van de mijne. Het is een raamloze huiskamer met leren bankstel, de koelkast vol drank en een tafel met fruit en anders snacks. Ik knip de lampjes rond de spiegel aan. Ben weer thuis.

Een zachte tred op de gang, een klopje op de deur, de kleedkamerverzorger legt een stapel handdoeken neer en vraagt: `heb je nog iets nodig?’ `Neeh’, zeg ik al in gedachten bij mijn optreden. `Straks komt er eten en er zijn alvast broodjes aan de artiestenbar.’ Ik pak mijn tas weer op - daar zit mijn houvast in: mijn werk en toebehoren- loop de kelder door. Hier heeft de posterman, graficus Martin Kaye van ’72 tot ’83 zijn wereldberoemde lettertypes en drukwerk gemaakt. Nu is het desgewenst een extra zaal. Boven mij hoor ik het ratelen van flight cases en gehengst van riggers met podiumsteigerpijp.

Of ik nu in de Kelder, de Kleine Zaal of de Grote Zaal sta, de kleedkamer is mijn domein en opmaat naar het podium. Ik orden hier mijn teksten, rommel met vellen uit mijn boekentas en maak een speellijstje. Opperste concentratie - de show en verder nergens aan denken – pomp mij op, zet mij aan de spiegel en breng make-up aan, - hier schminkten zich velen voor mij: wij zijn clowns, gladiatoren in dienst van het publiek en ons werk.

Weer een klop en de deur opent voor een gezicht dat mij vraagt: `Kom je even een microfoontest doen’. Een arm nodigt mij met een wijzend gebaar de bekende weg. `Ik ga via de zaal’, een gewoonte vooraf, als het niet hoeft niet al de grote opgang te maken. Via het kantoor waar nog hard wordt gewerkt aan telefoon, apparaten en in papieren, betreed ik het rozetvormige tegelpatroon van de hal. Meteen volgen de kriebels: dit is onmiskenbaar Paradiso: heilige grond. Het laatste daglicht valt door glas-in-lood gefilterd in kleuren op de vloer.

`Check, check’ klinkt het in de lege zaal waar instrumentenkratten verspreid staan, het barpersoneel met glasgerinkel de bar inricht, zwart geklede technici bedachtzaam lopen en het effect van licht en geluid controleren. Ik klim vanaf de zijkant het podium op. `De- ze - zaal - is – ge- bouwd - voor – ac- cous- ti-sche-  spre-kers’ zeg ik luid en langzaam vanaf de plaats van het voormalig altaar. `Zou het niet doen’ antwoord de geluidsman `wil je een headsetje of handheld? `Standaard graag, daar kan ik iets mee doen, me aan vasthouden en dat voelt rock ’n roll. Ik citeer een paar strofen uit gedichten: luid, fluisterend, op normaal volume… Een `plop’ en `pieeep’ klinkt door de speakers gevolgd door een menselijk `sorry’. Met deze mensen werk ik. Zij brengen de show tot een goed geheel samen met de artiest, spreker in dit geval. `Als het straks vol is, klinkt het anders.’ `Weet ik.’ Bemoedigende knikjes. `Zet ‘ m op straks.’ `Geef ze er van langs.’ `Je kan het.’ Mijn soundcheck zit erop.

Deze stap is genomen, nu begint het wachten. Weer naar de kleedkamer. Eet geen hap, poets wel m’n tanden, zit op de bank, kijk mijn teksten na. Verstilt groei ik in het kamertje tot podium formaat, ijsbeer om adrenaline op te wekken, gymnastiek wat, check in de spiegel of alles goed zit. Boven mij klinkt aanzwellend gestommel: de zaal loopt vol. Wachten, bewust ademhalen, strekken, zitten, water drinken, opstaan, op en neer lopen als in een cel. En juist terwijl ik net mijn existentie heb teruggebracht tot één plek klinkt de klop: `nog 5 minuten’. Op de gang krijg ik een bemoedigend duwtje van de stagemanager `Ja nu, ga!’ Voor de leeuwen. Het steile trappetje op. Graffiti van eerdere acts en een enkele wilde tagger die tot in deze catacomben is doorgedrongen. De arena in- voor het veelkoppige monster- het publiek dat loert in het donker. Van alle kanten bekeken, stap ik door`… twee, drie…`Goedenavond Paradiso!’ Voorbarig applaus en wat gejuich klink, iemand roept mijn naam. Ze zijn er. Het spits is eraf. Mijn set komt als een orakel over mijn lippen. Bezwering van het publiek. Contact tot achterin op het 2e balkon. Zweet druipt over mijn gezicht, sijpelt langs mijn ruggengraat, tussen mijn borsten door, uit mijn navel. In het spotlicht wordt ook spreken topsport.

Dit is groter dan ikzelf. Door de kracht die het publiek geeft, ontstaat iets sacraals. En toch blijf ik mens.`Alleen aan God de eer,’ staat op de muur achter mij, `Soli Deo Gloria’. Het applaus, de afscheidsgroet, na een paar stappen aaien de zwarte gordijnen mij. In trance daal ik de trap af.

Ik plof neer op de kleedkamerbank: uitgewrongen, alles gegeven, leeg, ineens trillend. Nu weer gewoon mens worden.

Een klop: de backstagemedewerker met opgestoken duimen: `Je was goeed!’ `Dank, je wel.’ `Er is hier een fotograaf…’ `Laat maar binnen.’
Mijn gezicht glimt van het zweet, heeft niet die artiestenlach die ik mij inbeeld maar een woeste overwinnaarsblik: ik heb het weer geflikt.

Klik voor vergroting foto Mathilde muPeDank je Paradiso, voor deze leerschool van wereldformaat, de planken waarop je mij hebt groot gemaakt.

                     Diana Ozon 20-11-11 Tuschinski

Zie ook Amsterdam Museum 50 Jaar Paradiso





These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Twitter


Home/Ga naar de voorpagina

Zoeken

Sociale media

Diana's Facebookpagina
Diana doet Tweet-tweet Diana's LinkedIn-pagina

links

De Schrijverscentrale
Uitgeverij Passage
In de Knipscheer
 
Literatuur Museum
Koninklijke Bibliotheek
Openbare Bibliotheek
Digi. Bib. NL
Antiquariaten
 
NL Po√ęzie Encyclopedie
Rottend Staal
VPRO boeken
Meander
Tzum literair weblog
Passionate Bulkboek
Literatuurplein
Schrijvers Startkabel
 
De Nieuwe Oost
Crossing Border
Poetry International
SLAA
Het Literatuurhuis
Perdu
Zaal 100
Ruigoord
Festina Lente
 
Didi de Paris
Tom Lanoye
Dorpsoudste de Jong
Rick De Leeuw
Simon Vinkenoog
Ton Lebbink
Bart Brey
George Moormann
Bart Chabot
Johnny Van Doorn
Jules Deelder
Pamela Koevoets
Adriaan Bontebal
Linton K. Johnson
Lydia Lunch
Paul Schaaps
John C. Clarke
Hugo Claus
Harry Mulisch
Remco Campert
Atilla The Stockbroker
Anne Clark
Astrid Roemer
L. Th. Lehmann
Jana Beranová
H.H. ter Balkt
Jean Pierre Rawie
Gabriel Szmulewicz
Rik van Boeckel
Edgar Cairo
Gerry van der Linden
Koos Dalstra
Aja Waalwijk
Johan Joos
CB Vaandrager
Jaap Blonk
Bert Schierbeek
Hester Knibbe
Willem van Toorn
Marga Kool
Judith Herzberg
Jan Eijkelboom
Neeltje Maria Min
Scott Rollins
Joke Van Leeuwen
Huub Van Der Lubbe
Rita Dove
Leo Vroman
Hanny Michaelis
Sybren Polet
Julian With
Esther Jansma
Maria van Daalen
Herman De Coninck
M Vasalis
Rogi Wieg
Judith Mok
Elma van Haren
Carla Bogaards
Vital Beaken
Erik Lindner
Henkes&Bindervoet
Frits Criens
Jan Kal
Micha de Vreede
Hans Verhagen
Louise Landes Levi
Eddie Woods
Baafje Wezelman
Leo Van Der Zalm
Birgit Parinussa
Grazyna Przybyl
Hans Plomp
Moustafa Stitou
Menno Wigman
Kristien Hemmerechts
Gerrit Komrij
Bart FM Droog
Tjitse Hofman
Tsead Bruinja
Elly De Waard
Chawwa Wijnberg
Titi Zaadnoordijk
Jack Nouws
Benjamin Zephaniah
Joost Zwagerman
Pieter Boskma
F. Starik
Rene Huigen
Arthur Lava
Olaf Zwetsloot
Serge Van Duijnhoven
Ruben Van Gogh
Erik Jan Harmens
Ilse Starkenburg
Hagar Peeters
Ingmar Heytze
Vrouwkje Tuinman
Harry Zevenbergen
Kamiel Proost
Albertina Soepboer
Andy Fierens
Tjitske Jansen
Nisrine Mbarki
Sven Ariaans
Lucas Laherto Hirsch
ACG Vianen
Anne van Amstel
Quirien van Haelen
Daniël Dee
Catharina Blaauwendraad
Hannie Rouweler
De Woorddansers
Rien Vroegindeweij
Gijs ter Haar
Der Peter
Racker Z
Anneke Claus
Penny Rimbaud
John S Hall
Mia Mia
Adriaan Jaeggi
Hans Kloos
Robin Block
Alexis de Roode
Def P.
 
Wim T Schippers
Wim de Bie
Willem de Ridder
Kuifjes log
 
De Agenda van NL
Cultuurnet
Openbaar vervoer
(Land)kaarten
Weerberichten
 
Space weather
Sterren aktueel
Visible Earth
Global volcanism
Earthquake
BBC tech/sci/nat
Veldbiologie
 
Tonie's startpagina
Alle kranten
NL kranten
 
Indymedia
Vrije Radio
Squatnet
Ravage
Tactical Media Files
Nettime
Webwereld
 
Wil Schmal
Obed Brinkman
Lielian Tan
Popinstituut
Armand
Mecano
Helmettes
Inside Nipples
The Filth
Fatal Flowers
De Kecks
Dubbel Mono
The Ex
De Vopo's
The Nitwitz
Heideroosjes
The Scene
Yawp
Nina Hagen
Jan Rot
Marc Van Bekkum
DJ Peran
Rasta Robert
Renee Stevense
Punk pagina
Punx
Nederpunk
punksquad
Musique d'Afrique
 
Lambiek
Cartoonists index
Fokke & Sukke
Graffiti
Hugo Kaagman
Mathilde muPe
Cilia Groenveld
Det Digit
Xybertag Artburo
Debra Salomon
Erik Hobijn
Bib. Bajazzo
Jan Bianchi
Thomas Schlijper
RijksMuseum
De Waag
IBW
Azart
Chiellerie HPVK
Galerie De Etna
Illuseum
Galerie Posset
Damoclash
  XML: RSS Feed
  Draait op PivotX - 2.3.11