Over Diana Ozon

Diana Ozon is dichter, auteur, performer, tekenaar en gast- docent. Ze publiceert sinds '77 is bevlogen podiumfenomeen, treedt solo op en soms met muzikale begeleiding.

Agenda

30 Maart t/m 19 augustus

Amsterdam Museum 
50 Jaar Paradiso

(lees verder)

8 Juni t/m 19 augustus

Concerto Koffie 
teaser 50 Jaar Paradiso

(lees verder)

13 Juli 2018 t/m 2023

Tropenmuseum A-dam
Things That Matter

(lees verder)

1 Juli - Holsbeek (B)

Poëzie in de Pastorie Sint Pieters-Rode, België

(lees verder)

21 Juli - Amsterdam

Laatste rit tramlijn 10

(lees verder)

2 September - Vlaardingen

Opening expositie Galerie Duig

(lees verder)

16 September - Rotterdam

Street Art Awards 2018 Benelux in Theater Rotterdam

(lees verder)

20 September-Amsterdam

Openbare Bibliotheek Amsterdam Banne

(lees verder)

8,9 December - Amsterdam

Unlock Book Fair 2018 in LELY

(lees verder)

Leuke websites

Lehmann's praatjes

De Muziek van Louis Lehmann

(lees verder) Ludwig Wisch

Wekelijks op Razo Radio

(lees verder) Mijn moeder
Zilveren sierraden van
Cilia Groenveld Geen kind in de cel
Teken de petitie voor vrijlating van onschuldige kinderen in gevangenissen Oorlogsmateriaal
mag niet verloren gaan (lees verder) Olie Buma
De punkheld op wielen rolt over het web oliebuma.nl (lees verder) Mathilde muPe

MATHILDE μP Personal web overdose van een digitale pionierster.

(lees verder) De Vopo's
De oudste, snelste en luidste punkband van Nederland: vopos.nl (lees verder) Graffitischrijvers
Ze doen vaak uren over het 'schrijven' van één woord. Startpagina naar deze regelmatig vernielde kunstvorm die sommigen zelf voor vernieling aanzien. graffiti.pagina.nl simonvinkenoogpuntenel

Een website met meer dan herinnering simonvinkenoog.nl

VPRO's boekensite
hier is een leuke website over boeken
Home/Ga naar de voorpagina
Bestel Diana Ozons dichtbundel Zwerfzang. De bundel, 48 pagina's gebonden in harde kaft kost €19,90 en is hier verkrijgbaar.

Redactie | 22 Augustus 2005Krakatau 33

Krakatau nr. 33Ik probeer voor iedereen verstaanbare poëzie te schrijven

Interview met Diana Ozon

Na twaalf jaar van stilte is onlangs de bundel Bronwater van Diana Ozon (Amsterdam, 1959) verschenen. Reden voor twee redacteuren van Krakatau om Ozon te interviewen.



Diana Ozon staat nog steeds bekend als punkdichter. Zelf moet ze niet veel hebben van die ‘zelfgetimmerde hokken’. ‘Ik ben gewoon dichter hoor. Mijn nieuwste kick is het schrijven van natuurgedichten’, vertelt Ozon in haar woning te Amsterdam West. Wanneer haar een vraag gesteld wordt, is ze niet meer te stuiten. Het ene antwoord levert zoveel associaties op voor nog meer antwoorden en anekdotes, dat het soms lastig is om Ozon te onderbreken of af te remmen. Haar hele geschiedenis komt aan bod. Van haar eigenbeheer debuut Achttien gedichten voor een achttien jarig meisje via Hup de Zee en haar autobiografische tourdagboek Ozon Expres via de schelmenroman Kraker Jack tot aan Bronwater.

 

Ontstaansproces

‘Mijn poëzie schrijf ik aan de keukentafel. De keuken is van oudsher een vrouwenplek, daar hangt geen machosfeer. Hoewel tegenwoordig mijn vriend kookt, beschouw ik het nog steeds als vrouwendomein. Het schrijft ook prettiger omdat er niet de boekenkast met wereldliteratuur in mijn nek hijgt en er geen computerbeeldscherm met werk en deadlines knippert. Ik schrijf ingevingen op tot er uiteindelijk een geheel ontstaat, waar ik dan aan ga schaven. Als ik een gedicht in opdracht moet schrijven, dan ga ik niet zitten en iets forceren. Ik ben er wel de hele tijd mee bezig. Ik sta er zelfs mee op. En soms dan komt het ineens. Sta ik onder de douche en ren ik naakt naar mijn schrijftafel om een strofe op te schrijven.’

 

Geboren dichter

‘Als vier jarige analfabeet zong ik al zelfbedachte liedjes en maakte ik al rijmpje. Mijn moeder heeft die verzen opgeschreven. Een voorbeeld hiervan is:

De zon schijnt
Puf puf puf
O wat brandt mijn keel
Ik wil wijwater

Had ik natuurlijk net gehoord over wijwater. En in mijn kinderlijke onschuld dacht ik dat het een soort wondermiddel was. Daarna leerde ik al snel versjes uit mijn hoofd. Volksrijmpjes en Annie M.G. Schmidt dat soort werk. Daarbij werkte mijn vader bij een uitgeversmaatschappij, dus ik vond het heel normaal dat mensen boeken maakten. Er ontstond bij mij al vrij vroeg het idee dat ik het onderwijs in zou gaan en in mijn vrije tijd boeken zou schrijven.’ 

‘Na mijn middelbare school sloeg mij de schrik om het hart. Ik wilde niet na mijn schooltijd weer op een school gaan werken. Ik had juist zo’n hekel aan school. Ik wilde liever als bohémien leven. Ik was al op vijftienjarige leeftijd verslaafd geraakt aan het werk van Charles Baudelaire. Er moest een ander bestaan mogelijk zijn, dan dat van het burgerlijk leven. Met een vriendinnetje ging ik veel naar musea en het theater. We waren nog te jong voor de Melkweg en Paradiso, waar mensen dronken werden en aan vrije seks deden. Wij gingen daarentegen naar de film. Zagen we films van Federico Fellini en Franse film noir. Krijg je ook een grimmig wereldbeeld van. Maar dat vonden mijn ouders niet erg, want die hadden de oorlog meegemaakt en daar wordt je wereldbeeld niet rooskleurig van.’

‘Ik ging dus naar de Rietveld academie om kunstenaar te worden. Na een aantal weken gaf ik in eigenbeheer de bundel Achttien gedichten voor een achttien jarig meisje uit. De academie stelde mij toen voor de keus: of doorgaan met de Rietveld of doorgaan met mijn eigen beuzelarijtjes. Ik koos voor het laatste. In 1982 verscheen mijn bundel Laag Bij De Gronds bij Guus Bauer. Op dat moment vond ik me echt een dichter. Al was ik dat natuurlijk eerder ook al in de punktijd.’

 

Doorbraak

 

‘In mijn hele carrière waren er aldoor doorbraken. Bijvoorbeeld toen ik in 1977 in het voorprogramma van een punkbandje mocht staan, was dat voor mij een doorbraak. De officiële datum van mijn doorbraak staat nu op 1982. In dat jaar kwam Laag Bij De Gronds uit, sta ik in Bulkboek met de popdichters en draag ik voor op de Nacht van de Poëzie.’

‘De 50ers waren in die tijd de gevestigde orde. Daaronder waren dichters bezig zoals ik. In die tijd kwam ik bijvoorbeeld al mensen tegen als F. Starik en Erik Jan Harmens. Wij hadden een breed scala aan mogelijkheden om ons te profileren. Optreden was een van die mogelijkheden. Optreden is altijd heel belangrijk voor me geweest. Voor het dichten deed ik aan amateurtoneel en later zat ik in punkbandjes.’

‘Het traditionele poëziepubliek was ouder dan ik. Er werd heel intellectueel en gewichtig gedaan over poëzie. Zij waren belezener en belegener. Pas na mijn doorbraak in 1982 kwam ik in aanraking met een jonger publiek in de jongerencentra. Zij waren heel blij met mij, want er was eindelijk een dichter die ze konden begrijpen.’

‘Ik houd wel van die culturele wisselbaden. De ene dag draag ik voor in een galerie en de andere dag in een kraakpand. Toch zit ik liever in mijn eigen inspiratiebron dan dat ik wat ik vrees een stroopsmeerder word. Bij tijd en wijle is een vertalerssymposium wel interessant en de mensen zijn zeer beschaafd en vriendelijk en ook daar vloeit de wijn rijkelijk en als iedereen dichter zou zijn, zouden er geen oorlogen meer zijn, maar het blijft zo salonesk. Ik ben bang dat ik mij daar teveel zou gaan wijden aan mooi schrijverij, teveel voor het eigen gilde en daardoor losraak van de rest van de wereld.’

 

Het verdere verloop

 

‘Ik heb veel gereisd door Afrika, onder andere Marokko en Algerije. Dat waren mijn tropenjaren. Ik overwoog zelfs op een gegeven moment om te emigreren. Ik voelde me maatschappelijk betrokken bij de wereld om me heen. Die toon is ook altijd in mijn dichtwerk terug te vinden. Ik dacht eraan om in Afrika journalistiek werk te gaan doen. Uiteindelijk kwam ik toch weer in Nederland terecht.’

‘Toen Guus Bauer stopte, zat ik zonder uitgever, maar ik had wel het manuscript van Hup de Zee klaarliggen. Ik overwoog om die weer in eigen beheer uit te geven, maar Benn Posset ried mij aan om mijn manuscript naar Jos Knipscheer van Uitgeverij in de Knipscheer te sturen. Twaalf uur later hing Jos Knipscheer al aan de lijn met de mededeling dat hij Hup de Zee wilde gaan uitgeven. Verder kwamen bij Uigeverij in de Knipscheer De Ozon Expres en Kraker Jack uit. In 1993 verscheen mijn laatste reguliere uitgave Stad Sta Stil bij die uitgeverij als Globe Pocket. Daarna bleef het 12 jaar stil. Op persoonlijk vlak was het een onstuimige tijd: mijn relatie werd verbroken, een huisgenoot verdween spoorloos in de Alpen, ik onderging een aantal hevige operaties en een nieuwe relatie diende zich aan. Dat ging me allemaal niet in de koude kleren zitten. Toch heb ik niet stilgezeten in die 12 jaar. Ik kon nog teren op mijn oude roem en heb mezelf met optreden in mijn onderhoud kunnen voorzien. Daarnaast was ik me gaan bezighouden met compoëzie op het Bulletin Board System (BBS), een voorloper van het huidige internet. Ik was ook de eerste dichter die wereldwijd een lezing gaf op het internet. Daar heb ik toentertijd nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven. Ik vond het voornamelijk gewoon een leuk experiment, zonder te beseffen hoe uniek het was.’

 

Bronwater

‘De dichters Bart FM Droog en Tjitse Hofman hebben mij aangespoord om weer een bundel uit te geven. Ik had al een hoop werk klaar liggen. Bronwater is een selectie van het werk dat ik in de afgelopen 12 jaar heb geschreven. Een constante factor in mijn werk is het realisme met oog voor het absurdisme. Ik heb altijd geprobeerd verstaanbare poëzie voor iedereen te schrijven. Ik wil een taal spreken die iedereen verstaat. Ik heb weleens hermetische gedichten geschreven. Ik zat toen in Delphi bij de Parnassus, schreef ik over Apollo en zo, maar dat waren vingeroefeningen. Mijn gedichten moeten vertaalbaar zijn. Het is geen truc, anders had ik nu wel geweten hoe je een goed gedicht kan schrijven. Ik heb een eigen toon, een flow, een beat, zoals elke dichter zijn eigen persoonlijke toon heeft. Als ik schrijf dan tik ik altijd de maat met mijn vingers mee. Ik ben nooit bezig geweest met het schrijven van therapeutische poëzie. Ik schrijf gedichten in eerste instantie voor mezelf, maar anderen moeten er ook iets aan hebben. Daarom vind ik het gesproken boek voor onze blinde medemens ook zo belangrijk. Ik heb nog veel gedichten op de plank liggen. Een volgende bundel zal niet zo lang op zich laten wachten.’

Peter de Groot en Daniël Dee

In nummer 33 staan gedichten van Diana Ozon, Jan Baeke, Erik Jan Harmens, Alied van der Meer, Ruth Lasters, Hilde Pinnoo, Sander Meij, Wouter Godijn, Els Moors en Bas Belleman.
Interview met Diana Ozon. Recensie van Ilja Leonard Pfeijffer's In de naam van de hond door Daniël Dee. Recensie van Erik Jan Harmens' Underperformer door Lucas 'Laherto' Hirsch. Bijzonder beeld van Roel van Tour en Robert Rosenau. Illustratie van Johan Kleinjan. Aforismen van Peter de Groot. Vormgeving door De HuMobisten. 

krakatau.nl

Zie ook: Bronwater

en:  Media over Ozon





These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Twitter


Home/Ga naar de voorpagina

Zoeken

Sociale media

Diana's Facebookpagina
Diana doet Tweet-tweet Diana's LinkedIn-pagina

links

De Schrijverscentrale
Uitgeverij Passage
In de Knipscheer
 
Literatuur Museum
Koninklijke Bibliotheek
Openbare Bibliotheek
Digi. Bib. NL
Antiquariaten
 
NL Poëzie Encyclopedie
Rottend Staal
VPRO boeken
Meander
Tzum literair weblog
Passionate Bulkboek
Literatuurplein
Schrijvers Startkabel
 
De Nieuwe Oost
Crossing Border
Poetry International
SLAA
Het Literatuurhuis
Perdu
Zaal 100
Ruigoord
Festina Lente
 
Didi de Paris
Tom Lanoye
Dorpsoudste de Jong
Rick De Leeuw
Simon Vinkenoog
Ton Lebbink
Bart Brey
George Moormann
Bart Chabot
Johnny Van Doorn
Jules Deelder
Pamela Koevoets
Adriaan Bontebal
Linton K. Johnson
Lydia Lunch
Paul Schaaps
John C. Clarke
Hugo Claus
Harry Mulisch
Remco Campert
Atilla The Stockbroker
Anne Clark
Astrid Roemer
L. Th. Lehmann
Jana Beranová
H.H. ter Balkt
Jean Pierre Rawie
Gabriel Szmulewicz
Rik van Boeckel
Edgar Cairo
Gerry van der Linden
Koos Dalstra
Aja Waalwijk
Johan Joos
CB Vaandrager
Jaap Blonk
Bert Schierbeek
Hester Knibbe
Willem van Toorn
Marga Kool
Judith Herzberg
Jan Eijkelboom
Neeltje Maria Min
Scott Rollins
Joke Van Leeuwen
Huub Van Der Lubbe
Rita Dove
Leo Vroman
Hanny Michaelis
Sybren Polet
Julian With
Esther Jansma
Maria van Daalen
Herman De Coninck
M Vasalis
Rogi Wieg
Judith Mok
Elma van Haren
Carla Bogaards
Vital Beaken
Erik Lindner
Henkes&Bindervoet
Frits Criens
Jan Kal
Micha de Vreede
Hans Verhagen
Louise Landes Levi
Eddie Woods
Baafje Wezelman
Leo Van Der Zalm
Birgit Parinussa
Grazyna Przybyl
Hans Plomp
Moustafa Stitou
Menno Wigman
Kristien Hemmerechts
Gerrit Komrij
Bart FM Droog
Tjitse Hofman
Tsead Bruinja
Elly De Waard
Chawwa Wijnberg
Titi Zaadnoordijk
Jack Nouws
Benjamin Zephaniah
Joost Zwagerman
Pieter Boskma
F. Starik
Rene Huigen
Arthur Lava
Olaf Zwetsloot
Serge Van Duijnhoven
Ruben Van Gogh
Erik Jan Harmens
Ilse Starkenburg
Hagar Peeters
Ingmar Heytze
Vrouwkje Tuinman
Harry Zevenbergen
Kamiel Proost
Albertina Soepboer
Andy Fierens
Tjitske Jansen
Nisrine Mbarki
Sven Ariaans
Lucas Laherto Hirsch
ACG Vianen
Anne van Amstel
Quirien van Haelen
Daniël Dee
Catharina Blaauwendraad
Hannie Rouweler
De Woorddansers
Rien Vroegindeweij
Gijs ter Haar
Der Peter
Racker Z
Anneke Claus
Penny Rimbaud
John S Hall
Mia Mia
Adriaan Jaeggi
Hans Kloos
Robin Block
Alexis de Roode
Def P.
 
Wim T Schippers
Wim de Bie
Willem de Ridder
Kuifjes log
 
De Agenda van NL
Cultuurnet
Openbaar vervoer
(Land)kaarten
Weerberichten
 
Space weather
Sterren aktueel
Visible Earth
Global volcanism
Earthquake
BBC tech/sci/nat
Veldbiologie
 
Tonie's startpagina
Alle kranten
NL kranten
 
Indymedia
Vrije Radio
Squatnet
Ravage
Tactical Media Files
Nettime
Webwereld
 
Wil Schmal
Obed Brinkman
Lielian Tan
Popinstituut
Armand
Mecano
Helmettes
Inside Nipples
The Filth
Fatal Flowers
De Kecks
Dubbel Mono
The Ex
De Vopo's
The Nitwitz
Heideroosjes
The Scene
Yawp
Nina Hagen
Jan Rot
Marc Van Bekkum
DJ Peran
Rasta Robert
Renee Stevense
Punk pagina
Punx
Nederpunk
punksquad
Musique d'Afrique
 
Lambiek
Cartoonists index
Fokke & Sukke
Graffiti
Hugo Kaagman
Mathilde muPe
Cilia Groenveld
Det Digit
Xybertag Artburo
Debra Salomon
Erik Hobijn
Bib. Bajazzo
Jan Bianchi
Thomas Schlijper
RijksMuseum
De Waag
IBW
Azart
Chiellerie HPVK
Galerie De Etna
Illuseum
Galerie Posset
Damoclash
  XML: RSS Feed
  Draait op PivotX - 2.3.11