Over Diana Ozon

Diana Ozon is dichter, auteur, performer, tekenaar en gast- docent. Ze publiceert sinds '77 is bevlogen podiumfenomeen, treedt solo op en soms met muzikale begeleiding.

Agenda

30 Maart t/m 19 augustus

Amsterdam Museum 
50 Jaar Paradiso

(lees verder)

8 Juni t/m 19 augustus

Concerto Koffie 
teaser 50 Jaar Paradiso

(lees verder)

13 Juli 2018 t/m 2023

Tropenmuseum A-dam
Things That Matter

(lees verder)

1 Juli - Holsbeek (B)

Poëzie in de Pastorie Sint Pieters-Rode, België

(lees verder)

21 Juli - Amsterdam

Laatste rit tramlijn 10

(lees verder)

16 September - Rotterdam

Street Art Awards 2018 Benelux in Theater Rotterdam

(lees verder)

20 September-Amsterdam

Openbare Bibliotheek Amsterdam Banne

(lees verder)

Leuke websites

Lehmann's praatjes

De Muziek van Louis Lehmann

(lees verder) Ludwig Wisch

Wekelijks op Razo Radio

(lees verder) Mijn moeder
Zilveren sierraden van
Cilia Groenveld Geen kind in de cel
Teken de petitie voor vrijlating van onschuldige kinderen in gevangenissen Oorlogsmateriaal
mag niet verloren gaan (lees verder) Olie Buma
De punkheld op wielen rolt over het web oliebuma.nl (lees verder) Mathilde muPe

MATHILDE μP Personal web overdose van een digitale pionierster.

(lees verder) De Vopo's
De oudste, snelste en luidste punkband van Nederland: vopos.nl (lees verder) Muurgedichten
Leiden brengt bijna 100 gedichten op de openbare weg en op internet. Muurgedichten.nl Graffitischrijvers
Ze doen vaak uren over het 'schrijven' van één woord. Startpagina naar deze regelmatig vernielde kunstvorm die sommigen zelf voor vernieling aanzien. graffiti.pagina.nl simonvinkenoogpuntenel

Een website met meer dan herinnering simonvinkenoog.nl

VPRO's boekensite
hier is een leuke website over boeken
Home/Ga naar de voorpagina
Bestel Diana Ozons dichtbundel Zwerfzang. De bundel, 48 pagina's gebonden in harde kaft kost €19,90 en is hier verkrijgbaar.

Diana Ozon | 12 November 2005Parijs november 2004

Foto Mathilde muPe'Oh la la, chique de Paris' verandert in een oogopslag in 'Oei ai ai, arm Parijs'. Ik loop, na bezichtiging van middeleeuwse panelen met mediterrane geschiedenis, uit de Notre Dame waar de stenen duivels op de transen zitten en passeer de invalide bedelaars bij de ingang. Gillende politiebusjes jakkeren over de brug van de Seine. Op het plein kuieren gendarmes met geweren in de aanslag, elke vreemdeling nauwlettend opnemend dus ook mij, voorbij.

Ik wandel over het Ile de la Cité. Tribunal de corrections, 'correctietribunaal', prevel ik terwijl uit de poort een boevenwagen van de binnenplaats scheurt. Hij zit propvol zwarte mannen. Ze verdringen zich rond een open raampje en worstelen hun priemende vingers als vissen die uit een net proberen te komen door het gaaswerk van de tralies. Er is even oogcontact met een gezicht tussen de tientallen handen. De man schreeuwt een kreet naar mij die diep uit zijn binnenste komt. Ik versta het niet en blijft aangedaan in de gaswolk van de voorbij gespurte bus voor een moment genageld aan het trottoir.
Op een kademuur mijmert een Noordafrikaanse jongen bij het donkere stromende water. Misschien herdenkt hij de tussen de 35 en 200 in oktober 1961 vermoorde vreedzaam voor de onafhankelijkheid van Algerije demonstrerende Algerijnen wiens lichamen in de Seine dreven. De rapporten van Amnesty spreken zowel toen als nu over zware misstanden: martelingen, executies en verdwijningen in de politiebureau's en gevangenissen van de stad. Ik huiver.
De benedenkades zijn nu leeg: geen graffiti of zichtbaarder beeld van de beroemde clochards die hier vroeger altijd lagen. De stad toont schoon: geen propje, vleug Gauloiserook of straatkattengeur meer te bekennen. De katten zijn opgelost. Entlöst, schiet mij hiervoor als germanisme te binnen. Het oude Parijs waar ik vroeger van de wanorde genoot blijkt opgepoetst tot een geretoucheerde ansichtkaart. In de metro draait een geluidsbandje met een Orwelliaanse 1984-oproep om mee te helpen door gebruikte metrokaartjes in de daarvoor bestemde bakken te gooien. Buiten duiken keurig verzorgde bejaarden in de te veelvuldig geleegde prullenbakken op zoek naar een tweedehands kaartje. Een grootvaderfiguur diept voor een parfumwalmend warenhuis een bruinverkleurd appelklokhuis uit een vuilniszak. Hij ruikt er intens gelukkig aan voor hij het kleinood in een papiertje bij zich steekt.

Bij het station Gare du Nord hangen schotelantennes uit dichtgemetselde etagewoningen van de vervallen maar kleurrijke buurt. Hier ruikt het naar kerrie en wierook en staat de olifantgod Ganesh op een muur geschilderd tussen de Indiase videotheken en met goudgeborduurde sari's gevulde etalages. Een paar straten verder verandert de geur in zware Afrikaanse walm van gedroogde vis, palmolie, ocrasoep, kruidendokterwinkels, kalebaskommen en batikdoeken. De enige vreemde gewaarwording is het niet-bijpassende koude klimaat.
In de bochtige straat van La Goutte d'Or waan ik mij in Marokko. Een blinde heilig uitziende oude djellaba dragende man met lange witte baard prevelt om zich heen. Een jongen begrijpt hem en voert hem en zijn viskrukje naar een beter stuk trottoir om zijn oudedagsvoorziening bij elkaar te bedelen. Eén op de acht Parijse huishoudens leeft van minder dan 800 euro per maand.
In de schilderachtige straten boven het Gare du Nord tegen het pittoreske Montmartre aan schuilen verrimpelde berbervrouwen langs de gevels. Ze zitten naast vaak piepkleine Noord- en Middenafrikaanse en Vietnamese winkeltjes vol geïmporteerde kleurige en kruidige levensmiddelen en gebruiksartikelen. Tegen de snijdende koude wind steken de voeten van de op krukjes gezeten vrouwen in kartonnen dozen. Van lappen en plastic zeil draperen sommigen een cape als tentje om zich heen. Bibberende uitgestoken handen mimen om een aalmoes. De vermoeide wanhopige gezichten hebben traditionele tatoeages. Ook tref ik meerdere blinde bedelende mannelijke moslimbejaarden. Allen dragen traditionele kleding. Waarschijnlijk zijn ze achtergelaten door hun kinderen en hebben geen economische pensioenregeling opgebouwd. Ik vrees dat ze de voorhoede zijn van een komende generatie bedelaars: de gepensioneerden.

Onderaan de heuvels richting Seine, tussen de decadente uitstallingen onder de gevelhoge protserige kerstversiering van warenhuis Galeries Lafayette, staat een autochtone grijze Française. Ze draagt een eenvoudige mantel en een hoedje en houdt een stuk karton omhoog waarop staat: 'Ik ben 75, help me.' Het had mijn oma kunnen zijn. Ook zij blijkt niet alleen in haar smeekbede. De huren zijn hoog en de sociale voorzieningen laag maar niet alleen bij de overheid regeert het egoïsme.
De afgelopen zomers meldden de media dat de bejaarden van Parijs massaal het loodje legden tijdens de zomervakanties. Op gebrekkige zolderkamertjes kwijnden de vergetenen weg terwijl de draagkrachtigen massaal de stad uit waren. Het drama is niet alleen te wijten aan het gebrek aan aandacht voor ouderen maar ook de achteloosheid gedurende het fittere arbeidzame leven. Veel mensen bouwen onvoldoende rechten op om tot op hoge leeftijd te kunnen voorzien in hun levensonderhoud. (*)
Rechten waarom het ook om ging tijdens de Franse Revolutie die uiteindelijk alleen voor de burgerij bleek. Burgers die voor de kar van machtswisselingbelusten gespannen werden. De kar die een regelrechte zegepraalwagen werd in de vorm van nog meer uitbreiding van paleizen en triomfbogen.
Tot op de dag van vandaag houdt de Parijse elite stand in het gebruiken van de mens als wegwerpartikel. De, al dan niet gastarbeidende, opa's en oma's die ooit zo goed van pas kwamen zijn nu overbodig geworden. Ze moeten maar zien hoe ze de tijd door komen tot ze sterven.
In een plantsoen op het plein De Montholon zie ik tientallen exotische jonge vrouwen met spierwitte veelal blauwogige baby's en peuters drentelen. De vrouwen babbelen met elkaar, blij eens een andere taal dan die van peuters te spreken. Zo te horen komen ze uit Azië, Zuid-Amerika en Afrika en een enkele blijkt een Oosteuropese. De kinderen zijn beduidend beter luxueuzer gekleed dan hun goed verzorgde au pairs. Deze kindermeisjes bouwen waarschijnlijk geen pensioen op. Ze zien er ook niet uit als studentes die tegen kost, inwoning en licht huishoudelijk werk hun studie ter plaatse financieren. Het zijn moderne geïmporteerde slaven.

Diana Ozon

http://www.amnesty.nl/landeninfo/llp_fran2002.shtml

(*) In Nederland bouwt men over de jaren die men in het buitenland
belastingplichtig is geen AOW op.

Column Bliksems, gepubliceerd in twee delen, Ravage nr. 15 en nr. 16, 2004

Zie ook:

Verspreid Werk





These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Twitter


Home/Ga naar de voorpagina

Zoeken

Sociale media

Diana's Facebookpagina
Diana doet Tweet-tweet Diana's LinkedIn-pagina

links

De Schrijverscentrale
Uitgeverij Passage
In de Knipscheer
 
Literatuur Museum
Koninklijke Bibliotheek
Openbare Bibliotheek
Digi. Bib. NL
Antiquariaten
 
NL Po√ęzie Encyclopedie
Rottend Staal
VPRO boeken
Meander
Tzum literair weblog
Passionate Bulkboek
Literatuurplein
Schrijvers Startkabel
 
De Nieuwe Oost
Crossing Border
Poetry International
SLAA
Het Literatuurhuis
Perdu
Zaal 100
Ruigoord
Festina Lente
 
Didi de Paris
Tom Lanoye
Dorpsoudste
Rick De Leeuw
Simon Vinkenoog
Ton Lebbink
Bart Brey
George Moormann
Bart Chabot
Johnny Van Doorn
Jules Deelder
Pamela Koevoets
Adriaan Bontebal
Linton K. Johnson
Lydia Lunch
Paul Schaaps
John C. Clarke
Hugo Claus
Harry Mulisch
Remco Campert
Atilla The Stockbroker
Anne Clark
Astrid Roemer
L. Th. Lehmann
Jana Beranová
H.H. ter Balkt
Jean Pierre Rawie
Gabriel Szmulewicz
Rik van Boeckel
Edgar Cairo
Gerry van der Linden
Koos Dalstra
Aja Waalwijk
Johan Joos
CB Vaandrager
Jaap Blonk
Bert Schierbeek
Hester Knibbe
Willem van Toorn
Marga Kool
Judith Herzberg
Jan Eijkelboom
Neeltje Maria Min
Scott Rollins
Joke Van Leeuwen
Huub Van Der Lubbe
Rita Dove
Leo Vroman
Hanny Michaelis
Sybren Polet
Julian With
Esther Jansma
Maria van Daalen
Herman De Coninck
M Vasalis
Rogi Wieg
Judith Mok
Elma van Haren
Carla Bogaards
Vital Beaken
Erik Lindner
Henkes&Bindervoet
Frits Criens
Jan Kal
Micha de Vreede
Hans Verhagen
Louise Landes Levi
Eddie Woods
Baafje Wezelman
Leo Van Der Zalm
Birgit Parinussa
Grazyna Przybyl
Hans Plomp
Moustafa Stitou
Menno Wigman
Kristien Hemmerechts
Gerrit Komrij
Bart FM Droog
Tjitse Hofman
Tsead Bruinja
Elly De Waard
Chawwa Wijnberg
Titi Zaadnoordijk
Jack Nouws
Benjamin Zephaniah
Joost Zwagerman
Pieter Boskma
F. Starik
Rene Huigen
Arthur Lava
Olaf Zwetsloot
Serge Van Duijnhoven
Ruben Van Gogh
Erik Jan Harmens
Ilse Starkenburg
Hagar Peeters
Ingmar Heytze
Vrouwkje Tuinman
Harry Zevenbergen
Kamiel Proost
Albertina Soepboer
Andy Fierens
Tjitske Jansen
Nisrine Mbarki
Sven Ariaans
Lucas Laherto Hirsch
ACG Vianen
Anne van Amstel
Quirien van Haelen
Daniël Dee
Catharina Blaauwendraad
Hannie Rouweler
De Woorddansers
Rien Vroegindeweij
Gijs ter Haar
Der Peter
Racker Z
Anneke Claus
Penny Rimbaud
John S Hall
Mia Mia
Adriaan Jaeggi
Hans Kloos
Robin Block
Alexis de Roode
Def P.
 
Wim T Schippers
Wim de Bie
Willem de Ridder
Kuifjes log
 
De Agenda van NL
Cultuurnet
Openbaar vervoer
(Land)kaarten
Weerberichten
 
Space weather
Sterren aktueel
Visible Earth
Global volcanism
Earthquake
BBC tech/sci/nat
Veldbiologie
 
Tonie's startpagina
Alle kranten
NL kranten
 
Indymedia
Vrije Radio
Squatnet
Ravage
N5M
Nettime
Webwereld
 
De Drie Boeddha's
Wil Schmal
Obed Brinkman
Lielian Tan
Popinstituut
Armand
Mecano
Helmettes
Inside Nipples
The Filth
Fatal Flowers
De Kecks
Dubbel Mono
The Ex
De Vopo's
The Nitwitz
Heideroosjes
The Scene
Yawp
Nina Hagen
Jan Rot
Marc Van Bekkum
DJ Peran
Rasta Robert
Renee Stevense
Punk pagina
Punx
Nederpunk
punksquad
Musique d'Afrique
 
Lambiek
Cartoonists index
Fokke & Sukke
Graffiti
Hugo Kaagman
Mathilde muPe
Cilia Groenveld
Det Digit
Xybertag Artburo
Debra Salomon
Erik Hobijn
Bib. Bajazzo
Jan Bianchi
Thomas Schlijper
RijksMuseum
De Waag
IBW
Azart
Chiellerie HPVK
Galerie De Etna
Illuseum
Galerie Posset
Damoclash
  XML: RSS Feed
  Draait op PivotX - 2.3.11