Over Diana Ozon

Diana Ozon is dichter, auteur, performer, tekenaar en gast- docent. Ze publiceert sinds '77 is bevlogen podiumfenomeen, treedt solo op en soms met muzikale begeleiding.

Agenda

30 Maart t/m 19 augustus

Amsterdam Museum 
50 Jaar Paradiso

(lees verder)

8 Juni t/m 19 augustus

Concerto Koffie 
teaser 50 Jaar Paradiso

(lees verder)

13 Juli 2018 t/m 2023

Tropenmuseum A-dam
Things That Matter

(lees verder)

1 Juli - Holsbeek (B)

Poëzie in de Pastorie Sint Pieters-Rode, België

(lees verder)

21 Juli - Amsterdam

Laatste rit tramlijn 10

(lees verder)

2 September - Vlaardingen

Opening expositie Galerie Duig

(lees verder)

16 September - Rotterdam

Street Art Awards 2018 Benelux in Theater Rotterdam

(lees verder)

20 September-Amsterdam

Openbare Bibliotheek Amsterdam Banne

(lees verder)

8,9 December - Amsterdam

Unlock Book Fair 2018 in LELY

(lees verder)

Leuke websites

Lehmann's praatjes

De Muziek van Louis Lehmann

(lees verder) Ludwig Wisch

Wekelijks op Razo Radio

(lees verder) Mijn moeder
Zilveren sierraden van
Cilia Groenveld Geen kind in de cel
Teken de petitie voor vrijlating van onschuldige kinderen in gevangenissen Oorlogsmateriaal
mag niet verloren gaan (lees verder) Olie Buma
De punkheld op wielen rolt over het web oliebuma.nl (lees verder) Mathilde muPe

MATHILDE μP Personal web overdose van een digitale pionierster.

(lees verder) De Vopo's
De oudste, snelste en luidste punkband van Nederland: vopos.nl (lees verder) Graffitischrijvers
Ze doen vaak uren over het 'schrijven' van één woord. Startpagina naar deze regelmatig vernielde kunstvorm die sommigen zelf voor vernieling aanzien. graffiti.pagina.nl simonvinkenoogpuntenel

Een website met meer dan herinnering simonvinkenoog.nl

VPRO's boekensite
hier is een leuke website over boeken
Home/Ga naar de voorpagina
Bestel Diana Ozons dichtbundel Zwerfzang. De bundel, 48 pagina's gebonden in harde kaft kost €19,90 en is hier verkrijgbaar.

Diana Ozon | 14 September 2009Dankzij kraken

Klik op logo voor het hele spandoek'Piep, zei het schuim der Aarde en kraakte de zee', riep piepschuimvlottenbouwer en Provo Robbert Jasper Grootveld. Vanuit mijn ouderlijk huis volgde ik hem en andere markante Amsterdammers via de media. Provo’s, Nieuwmarktkrakers, Flower Powersterren en hippiekoningen in de jaren 60 en 70.

Kees Hoekert a/b van de Witte Raaf. Klik voor vergroting Ik leerde Grootveld en de oprichter van de Lowlands Weed Company, wietpropagandist, dominee en woonbootbewoner Kees Hoekert in het echt kennen door de redactie van mijn middelbare schoolkrant. Dankzij die redactie overnachtte ik op nieuwjaarsnacht 1977 in het gekraakte Klooster aan de Wittenburgerkade en kwam voor het eerst in aanraking met een andere manier van wonen: we kunnen spelend leven en zo ons eigen bestaan richting geven. Mijn nieuwjaarswens was mijn bestaan in eigen hand te nemen.

Kristian Kanstadt draagt voor uit eigen werk - jaren 80. Klik voor de hele fotoIk kraakte om de hoek in de Pontanusstraat een zolder. Mijn medekrakende schoolgenoot, benedenbuurman Bert en ik sloten ons aan bij kraakgroep Dapperbuurt onder leiding van Amos en kraakten ook voor andere woningzoekenden. Ondertussen werd ik die lange zomer na het eindexamen van ’77 aangenomen als student van de kunstacademie. Ik ontmoette in die tijd Hugo Kaagman en Kristian Kanstadt die een pand aan de Sarphatistraat hadden gekraakt en van daaruit punkcultuur bedreven. Ik was dolverliefd op Hugo, zijn huis en alles waar hij voorstond en ging bij hem in het huis wonen.

KoeCrandt 34, Hugo Kaagman, Diana Ozon, september 1979, oplage 350. Klik voor vergrotingVanuit het pand maakten we een kraakkrant die uitgroeide tot het grootste Nederlandse punkblad: de Koekrant. Op de stencilzolder van kraakcafé Roodmerk aan de Bethaniënstraat leerde ik stencilen van Nieuwmarktkrakers John en Hubert. Ik drukte er de Koekrant, mijn eigen dichtbundels en als wederdienst pamfletten voor andere kraakinitiatieven. Zonder Roodmerk hadden mijn eigenbeheerbundels nooit zo’n grote oplage bereikt.

lidmaatschapskaart punkclub DDT666, Ivar Vics 1978. Klik voor vergrotingIn de Sarphatistraat begon ik met de redactie van de Koekrant Nederlands eerste punkclub DDT 666. Omdat het een kraakpand was, konden we onze gang gaan en zo werd de Sarphatistraat een verzamelpunt voor punks uit het hele land. Zonder kraakbeweging had DDT niet bestaan. Na deze club besloten Hugo en ik een punkwinkel te beginnen voor alle aanverwant drukwerk en zelfgemaakte artikelen van punks.

Gallerie Anus, Diana Ozon en Hugo Kaagman, 1979. Klik voor de hele fotoDat dit zomaar kon leerden we van Tjebbe van Tijen uit de gekraakte boekwinkel Fort van Sjakoo aan de Jodenbreestraat. Daar en in andere kraakboekhandels door heel Nederland verspreidde ik mijn eigenbeheerdrukwerk: de Dolle Mol, de Rode Rat, Shikasta, Slagerzicht… Zonder deze boekhandels had ik nooit mijn gedichten zo goed kunnen verspreiden. Mijn eigen winkels, Gallerie Anus en later Galerie Ozon (waaraan ik mijn Klik op het Ozon-logo voor vergrotingpseudoniem dank, zonder kraakbeweging geen naamgeving Diana Ozon) kregen als punk-kraakbolwerken landelijke mediabekendheid. In die aandacht steeg mijn naam als woordvoerster, kunstenaar en dichteres.

Vedex, N-Power, Ozon en Kaagman in de hal van Gallerie Anus, (c) Parool 1979. Klik voor de hele fotoDankzij die panden was er genoeg oefenmuur om met graffiti te verfraaien, en de muurkunst op uit te proberen. Voorbeeld waren de deur van de Beatles, Engelse clubs en New Yorkse treinen uit Norman Mailers boek Watching my name go by dat in de uitverkoop bij de Slegte lag. Inspiratiebron vormden punk, de panden zelf en de actualiteit. Drijfveren waren lol, sport, jeugdige ludiekiteit, publicatiedrang en/of puur kunstenaarschap. De panden en de initiatieven die daarin en omheen ontstonden maakten reclame in andere bouwwerken en op de openbare weg. Ze muntten uit in creativiteit en/of veelvuldigheid. De stad, het land en via de ommelanden de hele wereld werd op den duur overspoeld. Na New York plaatste zich Amsterdam als graffitiwereldstad.

Gevel Zebrahuis door Hugo Kaagman met daarachter zijn ateliervensters, eind jaren 80. Klik voor de hele fotoMijn mede-initiatiefnemer en woordvoerder Hugo Kaagman legde in die tijd de basis van zijn internationale kunstenaarsschap. Verwante kunstenaars waarvan ik er velen via mijn kortstondige periode op de Rietveldacademie had leren kennen begonnen op een eendere manier in kraakpanden hun carrière: Rob Scholte, Ido Vunderink, Peter Klashorst, Erik Hobijn, David Veldhoen, Max en Edu Kisman, Maarten van der Ploeg en de net als Kaagman selfmade kunstenaars Peter Giele en Ivar Vics. Dit is slechts een greep uit de eindeloze rij kunstenaarsnamen die mede groot zijn geworden dankzij de kraakbeweging. Zonder kraakpanden geen ateliers en eigen galeries voor jonge beginnende kunstenaars.

Diana Ozon & The Skelettes, Paradiso 1981En zonder kraakpanden waren er ook niet zoveel bands geweest: oefenruimte in een tolerante omgeving is noodzakelijk. In de Sarphatistraat, in de kelder van de Grote Keyser, in Huize Chaos, in de Wielingen en op de Levantkade repeteerde ik met mijn bandjes de Non Valeurs en de Squelettes. We vonden onze optredens op kraakpodia. Zonder kraakbeweging had ik nooit zoveel podiumervaring kunnen opdoen in mijn debuutperiode en was ik geen popdichteres geworden.

zenderdeskundige Rob 'van Limburg' Postel † groet terwijl een techneut van DFM de zendmast op het dak van Tetterode repareert, foto (c) Diana Ozon. Klik voor de hele fotoDoor mijn gedichten en spreekvaardigheid kwam ik terecht achter de microfoons van vrije radiozenders die vanuit kraakpanden uitzonden: Radio de Vrije Keyser, Radio 100 en Patapoe. Dankzij panden als het Zebrahuis, de Bontekoe, Tetterode, de Grote Uilenburg en de Graansilo bestormde ik de ether wat uiteindelijk uitmondde in een vaste baan als radiohost met mede vrije radiomaker Eskimo op Talkradio.

Klik op de Patapoebenefietposter 2000 voor vergrotingVia die vrije radio’s kwam ik techneuten tegen en sloot mij aan bij Artburo Hefties, DFM en Cybertag. We stortten ons op oude uitgerangeerde technische apparaten en werden uiteindelijk computerpioniers die meewerkten aan het ontstaan van wat we nu internet noemen. Van Kraker tot Hacker zoals bvb Hacktic’s-Xs4all’s opmars verliep en van Bolwerken tot Netwerken om maar een paar treffende onderzoekstitels te noemen. Deze site, diana-ozon.nl is het regelrechte gevolg van experimenteren met techniek: van krantje maken tot websitebouwen, zonder kraakbeweging was ik niet de eerste Nederlandse dichter geweest die wereldwijd een optreden gaf.

Foto (c) Rene Seghers. Klik voor vergrotingAfgezien van die dankzij kraakinitiatieven opgedane technische vaardigheden waardoor ik op de eerste digitale hype meeliftte en mee aan de wieg stond van de Digitale Stad had ik al ruime ervaring in publieke optredens. Ik was medio jaren 80 uitgegroeid in de literaire wereld tot de meest voor optredens gevraagde Nederlandse dichteres. Mijn debuutperiode dank ik evenwel aan de kraakbeweging: ook de Melkweg, Paradiso, One World Poetry in de Flesseman en later in de Witte Reus, Ruigoord en talloze andere podia voor poëzie waren nooit ontstaan als ze zich niet ontwikkeld hadden uit voor culturele doeleinden gekraakte leegstand.

Diana Ozon optreden na ontvangst Ruigoord Trofee 2005. Foto (c) Frank. Klik voor vergroting.Dankzij de kraakbeweging vond ik een platform van waaruit ik de gevestigde culturele orde kon bestormen. Met succes. Nooit zal ik vergeten waar ik vandaan kom. Dank je kraakbeweging, met je duizenden gezichten, meningen en verrichtingen. Je hebt mij en menig ander geholpen aan een eigen manier van leven. De zelfredzaamheid, de samenwerking, het eigen initiatief: alles heeft bijgedragen aan een heel kleurrijk en altijd spannend leven. Dit is de fakkel die we overnamen van de Nieuwmarktkrakers, de Provo’s, de Beatniks... Het is undergroundcultuur die grote invloed heeft op de hoofdcultuur en onontbeerlijk voor een artistieke, kleurrijke en tolerante swingende samenleving. Het is de vonk van bezieling die we doorgeven, elk op onze eigen manier. Een volgende generatie neemt het recht op wonen en werken in eigen hand. En een ding is daarin zekerheid: kraken gaat door!

 

Klik voor vergroting Zebrahuis-logo door Hugo KaagmanNaschrift: Na 20 jaar deel te hebben uitgemaakt van de kraakbeweging heb ik met een bijna even oud antiek urgentiebewijs een gewone huurwoning in de sociale woningbouw gekregen als vervanging voor de sloop van de Sarphatistraat 62-64. Uit respect voor de architecturale schoonheid van mijn stad heb ik de laatste jaren op de Sarphatistraat met succes actiegevoerd voor het gevelbehoud van dit monumentale stadsgezicht. We hadden er een goedkoop lelijk blok HAT-eenheden voor kunnen laten neerzetten maar kozen voor de buurt en “De mooiste straat van Europa”. Het heeft mij kostbare jaren gekost. Ik heb daardoor nog meer bewondering gekregen voor een ieder die zich onbaatzuchtig inzet voor stadsbehoud en bescherming van monumenten.  

Actievoeren is een van de meest tijdrovende vormen van maatschappelijke participatie. Sterkte aan een ieder die hier nu mee bezig is.

Zie ook alhier o.a de hoofdartikelen:
Oude barricades, Nieuwe Domeinen
Gedicht voor een huis
Punk en punkbandjes vanaf 1977. Deel I
Beeldend kunstenares

en ook:
Opstand der poëzie: Diana Ozon
Artikel Surplus jul/aug 1994
Eigenbeheeruitgaven Koekrant

Voor meer informatie over kraken, kraakspreekuren, kraakhandleidingen enz zie: kraak-forum.nl





These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Twitter


Home/Ga naar de voorpagina

Zoeken

Sociale media

Diana's Facebookpagina
Diana doet Tweet-tweet Diana's LinkedIn-pagina

links

De Schrijverscentrale
Uitgeverij Passage
In de Knipscheer
 
Literatuur Museum
Koninklijke Bibliotheek
Openbare Bibliotheek
Digi. Bib. NL
Antiquariaten
 
NL Poëzie Encyclopedie
Rottend Staal
VPRO boeken
Meander
Tzum literair weblog
Passionate Bulkboek
Literatuurplein
Schrijvers Startkabel
 
De Nieuwe Oost
Crossing Border
Poetry International
SLAA
Het Literatuurhuis
Perdu
Zaal 100
Ruigoord
Festina Lente
 
Didi de Paris
Tom Lanoye
Dorpsoudste de Jong
Rick De Leeuw
Simon Vinkenoog
Ton Lebbink
Bart Brey
George Moormann
Bart Chabot
Johnny Van Doorn
Jules Deelder
Pamela Koevoets
Adriaan Bontebal
Linton K. Johnson
Lydia Lunch
Paul Schaaps
John C. Clarke
Hugo Claus
Harry Mulisch
Remco Campert
Atilla The Stockbroker
Anne Clark
Astrid Roemer
L. Th. Lehmann
Jana Beranová
H.H. ter Balkt
Jean Pierre Rawie
Gabriel Szmulewicz
Rik van Boeckel
Edgar Cairo
Gerry van der Linden
Koos Dalstra
Aja Waalwijk
Johan Joos
CB Vaandrager
Jaap Blonk
Bert Schierbeek
Hester Knibbe
Willem van Toorn
Marga Kool
Judith Herzberg
Jan Eijkelboom
Neeltje Maria Min
Scott Rollins
Joke Van Leeuwen
Huub Van Der Lubbe
Rita Dove
Leo Vroman
Hanny Michaelis
Sybren Polet
Julian With
Esther Jansma
Maria van Daalen
Herman De Coninck
M Vasalis
Rogi Wieg
Judith Mok
Elma van Haren
Carla Bogaards
Vital Beaken
Erik Lindner
Henkes&Bindervoet
Frits Criens
Jan Kal
Micha de Vreede
Hans Verhagen
Louise Landes Levi
Eddie Woods
Baafje Wezelman
Leo Van Der Zalm
Birgit Parinussa
Grazyna Przybyl
Hans Plomp
Moustafa Stitou
Menno Wigman
Kristien Hemmerechts
Gerrit Komrij
Bart FM Droog
Tjitse Hofman
Tsead Bruinja
Elly De Waard
Chawwa Wijnberg
Titi Zaadnoordijk
Jack Nouws
Benjamin Zephaniah
Joost Zwagerman
Pieter Boskma
F. Starik
Rene Huigen
Arthur Lava
Olaf Zwetsloot
Serge Van Duijnhoven
Ruben Van Gogh
Erik Jan Harmens
Ilse Starkenburg
Hagar Peeters
Ingmar Heytze
Vrouwkje Tuinman
Harry Zevenbergen
Kamiel Proost
Albertina Soepboer
Andy Fierens
Tjitske Jansen
Nisrine Mbarki
Sven Ariaans
Lucas Laherto Hirsch
ACG Vianen
Anne van Amstel
Quirien van Haelen
Daniël Dee
Catharina Blaauwendraad
Hannie Rouweler
De Woorddansers
Rien Vroegindeweij
Gijs ter Haar
Der Peter
Racker Z
Anneke Claus
Penny Rimbaud
John S Hall
Mia Mia
Adriaan Jaeggi
Hans Kloos
Robin Block
Alexis de Roode
Def P.
 
Wim T Schippers
Wim de Bie
Willem de Ridder
Kuifjes log
 
De Agenda van NL
Cultuurnet
Openbaar vervoer
(Land)kaarten
Weerberichten
 
Space weather
Sterren aktueel
Visible Earth
Global volcanism
Earthquake
BBC tech/sci/nat
Veldbiologie
 
Tonie's startpagina
Alle kranten
NL kranten
 
Indymedia
Vrije Radio
Squatnet
Ravage
Tactical Media Files
Nettime
Webwereld
 
Wil Schmal
Obed Brinkman
Lielian Tan
Popinstituut
Armand
Mecano
Helmettes
Inside Nipples
The Filth
Fatal Flowers
De Kecks
Dubbel Mono
The Ex
De Vopo's
The Nitwitz
Heideroosjes
The Scene
Yawp
Nina Hagen
Jan Rot
Marc Van Bekkum
DJ Peran
Rasta Robert
Renee Stevense
Punk pagina
Punx
Nederpunk
punksquad
Musique d'Afrique
 
Lambiek
Cartoonists index
Fokke & Sukke
Graffiti
Hugo Kaagman
Mathilde muPe
Cilia Groenveld
Det Digit
Xybertag Artburo
Debra Salomon
Erik Hobijn
Bib. Bajazzo
Jan Bianchi
Thomas Schlijper
RijksMuseum
De Waag
IBW
Azart
Chiellerie HPVK
Galerie De Etna
Illuseum
Galerie Posset
Damoclash
  XML: RSS Feed
  Draait op PivotX - 2.3.11