Redactie | 15 April 200415, 16 April - Rosa Basisschool
Workshop gedichten en one-liners schrijven met groep 4 over 'Het weer'.
De one-liners werden vervolgens door de kunstenaars Angelina van der Velde en Merel Nip van decor voorzien en vormgegeven in kijkdozen die als gezamelijk project werd gepresenteert.
Groep vier van de Rosaschool is bezig met het thema ‘weer’. De kinderen hebben uitleg gekregen over het weer en een weerschriftje. In dat schrift houden ze het weer bij. Ze hebben buiten allemaal hun eigen regenmeters geplaatst.
De onderwijzeressen wilden graag dat er nog iets heel speciaals ter afsluiting met het thema ‘weer’ gebeurde.
Merel, Angelina en Diana laten de kinderen hun individuele zeer speciale weerbericht maken in een kartonnen televisie. De drie diciplines: taal, beeldend en vormgeving sluiten perfect op elkaar aan.
Om niet allemaal met het zelfde weer aan te komen laat Diana de kinderen elk hun eigen bijzonderste weerbeeld vertellen en opschrijven. Uit die verhalen maken de kinderen ieder vervolgens op 3 stroken ‘oneliners’ met hun weerbeeld, de gevolgen daarvan, en het advies. BVB over: “zon”, “verbranden”, “zonnecreme”.
De stroken met weerbeelden gaan vervolgens naar Angelina die de kinderen de beelden van de stroken laat uittekenen en uitknippen. Ook laat ze de kinderen hun eigen bijpassende behang voor de achtergrond maken. BVB een zonnetje, een roodverbrand poppetje, een fles olie en een behangetje met gele zonnestrepen of een strandachtergrond.
De vellen met behang, de uitgeknipte vormen en de stroken met de weerbeeld oneliners gaan voor de vormgeving naar Merel. De kinderen plakken de behangvellen in en op een doos. Ze zetten en hangen de vormen in de doos en hangen de tekstregels er in op. Voor het kijkdooseffect dat de weergesteldheid en het licht benadrukt beplakken ze de openingen in de doos met doorzichtig gekleurd folie.
Na drie aaneensluitende middagen hebben de twee groepen hun televisie’s met hun weerbeelden en weerberichten af. In een volgende lesmiddag presenteren de kinderen hun televisies aan elkaar. Ze laten ze zien en lezen hun weerverhaaltje erbij voor.
Vervolgens houden ze een nabespreking van hun werk. Ze vertellen zelf als jonge kunstenaars wat ze van het maken van hun tv’s vonden. Hoe ze de drie schoolmiddagen waarop ze deze gemaakt hebben ervaren.