Over Diana Ozon

Diana Ozon is dichter, auteur, performer, tekenaar en gast- docent. Ze publiceert sinds '77 is bevlogen podiumfenomeen, treedt solo op en soms met muzikale begeleiding.

Agenda

30 Maart t/m 19 augustus

Amsterdam Museum 
50 Jaar Paradiso

(lees verder)

8 Juni t/m 19 augustus

Concerto Koffie 
teaser 50 Jaar Paradiso

(lees verder)

13 Juli 2018 t/m 2023

Tropenmuseum A-dam
Things That Matter

(lees verder)

1 Juli - Holsbeek (B)

Poëzie in de Pastorie Sint Pieters-Rode, België

(lees verder)

21 Juli - Amsterdam

Laatste rit tramlijn 10

(lees verder)

16 September - Rotterdam

Street Art Awards 2018 Benelux in Theater Rotterdam

(lees verder)

20 September-Amsterdam

Openbare Bibliotheek Amsterdam Banne

(lees verder)

Leuke websites

Lehmann's praatjes

De Muziek van Louis Lehmann

(lees verder) Ludwig Wisch

Wekelijks op Razo Radio

(lees verder) Mijn moeder
Zilveren sierraden van
Cilia Groenveld Geen kind in de cel
Teken de petitie voor vrijlating van onschuldige kinderen in gevangenissen Oorlogsmateriaal
mag niet verloren gaan (lees verder) Olie Buma
De punkheld op wielen rolt over het web oliebuma.nl (lees verder) Mathilde muPe

MATHILDE μP Personal web overdose van een digitale pionierster.

(lees verder) De Vopo's
De oudste, snelste en luidste punkband van Nederland: vopos.nl (lees verder) Muurgedichten
Leiden brengt bijna 100 gedichten op de openbare weg en op internet. Muurgedichten.nl Graffitischrijvers
Ze doen vaak uren over het 'schrijven' van één woord. Startpagina naar deze regelmatig vernielde kunstvorm die sommigen zelf voor vernieling aanzien. graffiti.pagina.nl simonvinkenoogpuntenel

Een website met meer dan herinnering simonvinkenoog.nl

VPRO's boekensite
hier is een leuke website over boeken
Home/Ga naar de voorpagina
Bestel Diana Ozons dichtbundel Zwerfzang. De bundel, 48 pagina's gebonden in harde kaft kost €19,90 en is hier verkrijgbaar.

Diana Ozon | 20 November 2004Docu Punk Lang Leve De Lol

Alfred Broer, foto Max Natkiel 1980De film Punk Lang Leve De Lol van Alfred Broer heb ik nu voor de derde keer gezien en elke keer wordt hij beter. Alfred verfilmt een deel van zijn eigen, en ook een beetje mijn leven in deze IDFA documentaire. Dat uitgerekend het kraakpand Oosteinde geschiedenis maakt is fantastisch. Het was de meest chaotische leefgemeenschap die krakende punks anno 1979-1981 hadden.



In o.a. de Sarphatistraat, het NRC, de Nieuwe Zijds Kolk, de Wielingen en de Grote Keizer probeerden punks enige faciliteiten op te bouwen. Gas, licht, water, verwarming, keukens, douches, wc's en andere gemeenschappelijke voorzieningen werden onderhouden of zelfs aangelegd door een lichte vorm van organisatie en bestuur: niet echt karakteristiek voor punk zo op het eerste oog. De panden schoon te maken en een huiskas en administratie draaiende te houden is enigszins aangepast en dus inderdaad burgerlijk en weinig 'no future' in het licht van het woeste leven aan de zelfkant.
Oosteinde bezat daarentegen het onverbetelijke 'no future'vermogen om steeds het gas en licht afgesloten te krijgen door geen kas te kunnen onderhouden. De bewoners wilden of konden gewoon geen bijdrage aan hun eigen huishouden leveren. Dan moest er weer om de rekeningen te betalen gebenefiet worden door The Scabs, Infexion, The Bugs en Jezus & The Gospelfuckers, bands van o.a. Jaro en uit Huize Chaos. Zelfs het leidingwater werd er wel eens afgesloten. Kwamen ze bij ons op de Sarphatistraat water halen. Een aantal  douchten daar toch al. Als ze al douchten.

Het was in Oosteinde stikdonker en 's winters stervenskoud. In die duisternis raakte het trappenhuis bezaaid met volle vuilniszakken wat een vreemde gewaarwording werd tijdens het op de tast lopen. De toegang door de voordeur was een gat in het deurpaneel geworden: de bewoners waren op den duur allemaal hun sleutels kwijtgeraakt. Voordien wachtten ze vaak op de Sarphatistraat tot er weer iemand bij ze thuis was om ze erin te laten. Tegen de tijd van de ontruiming had Oosteinde zich verschanst achter een bouwhekkensysteem dat de stoep versperde. De ogenschijnlijk gebarricadeerde deur was gewoon met de steel van een lepel ofzo te openen.

Al was het een zooitje geworden toch hebben velen er ook echt leuke momenten gehad. Ik herinner mij feesten waarbij we op zomernachten op het dak klommen en joints onder de sterrenhemel rookten terwijl er in de dakgoot werd gerollerscated.

De ‘goeiige’ Siebe waar Jaro het over heeft in de film, die het pand had gekraakt en inderdaad probeerde Oosteinde enigszins overeind  te laten blijven, kraakte opnieuw op de Nieuwe Zijds’. Het feest dat hij daar met de redactie van zijn punkblad 422 gaf, eindigde aldus de Telegraaf in 'een veldslag'. Dat was niet te wijten aan de bewoners van Oosteinde maar aan een groepje op punkfeesten en concerten afkomende punky uitziende meelopers.

Het archieffilmpje met een citaat van mij uit 1980 over punks die hun punkclub kapot maken heeft in tegenstelling tot wat de film suggereert niets te maken met 'mijn' punkclub DDT 666 in mijn huis op de Sarphatistraat noch met Oosteinde. Ik heb het over meelopers die op het moment voorafgaande aan mijn redevoering punkclub No Name in het NRCgebouw hadden vernield en met poep besmeurd. Mijn tvpreek aan deze voornamelijk nog thuiswonende en dus tvkijkende jongeren tot socialer gedrag was achteraf bekeken ook behoorlijk naïef. Wat dat betreft past het stukje precies in de film: het is een oproep het lollig te houden. Dat het leuk moest blijven, hoe raar ook de sfeer en de omgeving hoefden Jaro, Rikkie (leuk haar, Emily, Louise, Monique, Eskimo, Alfreds buurjongen uit Castricum, Jos van de Tichel, Ivar en zoveel anderen ook te zien in deze docu), Tom Cat en Henkie niet uitgelegd te krijgen.

Het goede aan Lang Leve De Lol is dat het zich niet verliest in ’intellectuele zeikverhalen’, te veel details en context. Het is heerlijk a-politiek en onschuldig. Het beperkt zich tot een jeugdvriendengroep die de totale vrijheid in een tijd van chaos, kroningsrellen, krakers en anarchie heel letterlijk en zonder enig groter plan probeerde uit te voeren. Dat maakt het een heel goede film. Gewoon lekker simpel punk en anders niets. Juist door zijn eerlijke eenvoud is het wat mij betreft de beste punkdocu ooit.

Website Punk, Lang Leve De Lol

 

Achtergrond informatie op Indymedia over deze film.

Persinformatie over Punk Lang Leve De Lol.  

 

Biografie Alfred Broer.

 

Zie ook alhier: Paradiso Stills

en Punk studie - boeken en films





These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Twitter


Home/Ga naar de voorpagina

Zoeken

Sociale media

Diana's Facebookpagina
Diana doet Tweet-tweet Diana's LinkedIn-pagina

links

De Schrijverscentrale
Uitgeverij Passage
In de Knipscheer
 
Literatuur Museum
Koninklijke Bibliotheek
Openbare Bibliotheek
Digi. Bib. NL
Antiquariaten
 
NL Poëzie Encyclopedie
Rottend Staal
VPRO boeken
Meander
Tzum literair weblog
Passionate Bulkboek
Literatuurplein
Schrijvers Startkabel
 
De Nieuwe Oost
Crossing Border
Poetry International
SLAA
Het Literatuurhuis
Perdu
Zaal 100
Ruigoord
Festina Lente
 
Didi de Paris
Tom Lanoye
Dorpsoudste
Rick De Leeuw
Simon Vinkenoog
Ton Lebbink
Bart Brey
George Moormann
Bart Chabot
Johnny Van Doorn
Jules Deelder
Pamela Koevoets
Adriaan Bontebal
Linton K. Johnson
Lydia Lunch
Paul Schaaps
John C. Clarke
Hugo Claus
Harry Mulisch
Remco Campert
Atilla The Stockbroker
Anne Clark
Astrid Roemer
L. Th. Lehmann
Jana Beranová
H.H. ter Balkt
Jean Pierre Rawie
Gabriel Szmulewicz
Rik van Boeckel
Edgar Cairo
Gerry van der Linden
Koos Dalstra
Aja Waalwijk
Johan Joos
CB Vaandrager
Jaap Blonk
Bert Schierbeek
Hester Knibbe
Willem van Toorn
Marga Kool
Judith Herzberg
Jan Eijkelboom
Neeltje Maria Min
Scott Rollins
Joke Van Leeuwen
Huub Van Der Lubbe
Rita Dove
Leo Vroman
Hanny Michaelis
Sybren Polet
Julian With
Esther Jansma
Maria van Daalen
Herman De Coninck
M Vasalis
Rogi Wieg
Judith Mok
Elma van Haren
Carla Bogaards
Vital Beaken
Erik Lindner
Henkes&Bindervoet
Frits Criens
Jan Kal
Micha de Vreede
Hans Verhagen
Louise Landes Levi
Eddie Woods
Baafje Wezelman
Leo Van Der Zalm
Birgit Parinussa
Grazyna Przybyl
Hans Plomp
Moustafa Stitou
Menno Wigman
Kristien Hemmerechts
Gerrit Komrij
Bart FM Droog
Tjitse Hofman
Tsead Bruinja
Elly De Waard
Chawwa Wijnberg
Titi Zaadnoordijk
Jack Nouws
Benjamin Zephaniah
Joost Zwagerman
Pieter Boskma
F. Starik
Rene Huigen
Arthur Lava
Olaf Zwetsloot
Serge Van Duijnhoven
Ruben Van Gogh
Erik Jan Harmens
Ilse Starkenburg
Hagar Peeters
Ingmar Heytze
Vrouwkje Tuinman
Harry Zevenbergen
Kamiel Proost
Albertina Soepboer
Andy Fierens
Tjitske Jansen
Nisrine Mbarki
Sven Ariaans
Lucas Laherto Hirsch
ACG Vianen
Anne van Amstel
Quirien van Haelen
Daniël Dee
Catharina Blaauwendraad
Hannie Rouweler
De Woorddansers
Rien Vroegindeweij
Gijs ter Haar
Der Peter
Racker Z
Anneke Claus
Penny Rimbaud
John S Hall
Mia Mia
Adriaan Jaeggi
Hans Kloos
Robin Block
Alexis de Roode
Def P.
 
Wim T Schippers
Wim de Bie
Willem de Ridder
Kuifjes log
 
De Agenda van NL
Cultuurnet
Openbaar vervoer
(Land)kaarten
Weerberichten
 
Space weather
Sterren aktueel
Visible Earth
Global volcanism
Earthquake
BBC tech/sci/nat
Veldbiologie
 
Tonie's startpagina
Alle kranten
NL kranten
 
Indymedia
Vrije Radio
Squatnet
Ravage
N5M
Nettime
Webwereld
 
De Drie Boeddha's
Wil Schmal
Obed Brinkman
Lielian Tan
Popinstituut
Armand
Mecano
Helmettes
Inside Nipples
The Filth
Fatal Flowers
De Kecks
Dubbel Mono
The Ex
De Vopo's
The Nitwitz
Heideroosjes
The Scene
Yawp
Nina Hagen
Jan Rot
Marc Van Bekkum
DJ Peran
Rasta Robert
Renee Stevense
Punk pagina
Punx
Nederpunk
punksquad
Musique d'Afrique
 
Lambiek
Cartoonists index
Fokke & Sukke
Graffiti
Hugo Kaagman
Mathilde muPe
Cilia Groenveld
Det Digit
Xybertag Artburo
Debra Salomon
Erik Hobijn
Bib. Bajazzo
Jan Bianchi
Thomas Schlijper
RijksMuseum
De Waag
IBW
Azart
Chiellerie HPVK
Galerie De Etna
Illuseum
Galerie Posset
Damoclash
  XML: RSS Feed
  Draait op PivotX - 2.3.11