Redactie | 27 November 200727 November - Tilburg
Slotact op plenaire afsluitingMet memoverslag en evaluatierapport!
Ozon verzorgde de plenaire afsluiting van de studiedag Samenwerking Bibliotheek en Voortgezet onderwijs.
Cubiss, adviesorgansiatie voor de culturele sector, organiseerde vanuit Noord-Brabant een studiedag met als thema: samenwerking bibliotheken en vo-scholen. De dag was bedoeld voor bibliothecarissen met het specialisme voortgezet onderwijs en voor mediathecarissen van vo-scholen. Naast een plenaire inleidining over nieuwe geletterdheid waren er worskhops over leesbevordering, informatievaardigheden en jongerenbibliotheek.
Ozon droeg een kwartier poëzie voor aan volwassenen, sms-gedichten en gedichten uit onderwijsprojecten, vanuit het perspectief dat deze volwassenen allen werken met jongeren.
Weergave van Ozon's optreedmemo:
"Intro: ik kom op veel scholen, van VMBO tot VWO en het hoger onderwijs het kader van CKV, KUVO, Leesbevordering NL en Poëzie. Hier volgt een verkorte stoomcursus aan de hand van mijn gedichten.
1- Gedicht: Tik Tak. Bij het maken van dit gedicht had ik geen pen en papier en gebruikte dus rijm om het te onthouden zoals men al deed in de oudheid.
2- Gedicht: De stad is vreemd. Neem altijd pen en iets van papier mee. Noteer elke inval en observatie. Schrijf voor het verwerken zoals een camera filmt.
3- Gedicht: Slaapstad. Gebruik klank en binnenrijm. Een rapachtig gedicht mag.
4- Gedicht Hijskranen. Gebruik je verbeelding.
5- Gedicht Graspol. Zeg niet wat er staat maar gebruik beeldspraak.
6- Gedicht Kunst. De schermgrootte bepaalde de verslengte in aan het begin van het digitale tijdperk.
7- Gedicht Turbomode. Victoriaans gebruik voor een liefdesgedicht in inmiddels verouderde computertaal uit het BBStijdperk (pre-internet).
8- Gedicht Compoezie. Nieuwe taal is bedoeld als geheimtaal. Zie ook de bespreking en reacties van dit gedicht in een leesclub op internet.
9- Gedicht Human Caller Detected. Ga uit van het publicatiemedium: het platform waarop je gedicht wordt gepubliceerd. In dit geval een fax die tijdens de sirenes op de eerste maandag van de maand verscheen.
10- Gedicht Geen scherm houdt mij. Dit sms-gedicht van exact 160 tekens inclusief spaties is geschreven voor Sophie Cerutti’s Precies160. Het stond in NRC Next en een lezer benutte het om er zijn geliefde mee voor zich te winnen. Een mooier gebruik van poëzie kan ik mij niet wensen.
Outro: De sms-taal zag ik ingeburgerd op een Mbo waar 88 van de 90 leerlingen in handgeschreven gedichten ‘me’ gebruiken in plaats van ‘mij’ omdat het doorgaans een toetsdruk scheelt. Ook MSN, CU2, Hyves, YouTube, Partyflock, ICQ en al die andere communities gebruiken een eigen taal. ‘Kudos’ geven als blijk van respect is ingeburgerd tot in de Telegraaf. Op Hyves wordt men ‘getikt’. Een portret is een ‘smoel’ geworden wat een zin kan opleveren als ‘Je bent getikt, kudo voor je smoel’.
Toegift: Gedicht Graffiti. Zodra ik jongeren vertel dat ik graffitiër ben geweest en mijn pseudoniem, nickname, daarvan afstamt, vraagt er altijd wel één: ‘Dus u bent een schrijver?’ Terwijl ik daar voor de klas sta met een hele stapel zelfgeschreven boeken waarover ik net van alles heb uitgelegd. De vaste docent ziet het als een domme vraag van iemand die een uur niet heeft opgelet maar ik versta die jongere. Een schrijver is niet meer per definitie iemand die papier nodig heeft."
In de map behorende bij de dag troffen de deelnemers een enqueteformulier aan. Hier is de uitslag in de vorm van de Evaluatie studiedag Cubiss. (Met dank aan Cubiss)
Over het algemeen kan gezegd worden dat een merendeel van de deelnemers enthousiast was over de afsluiting en het een leuk en duidelijk verhaal vonden. Uit de tabel blijkt verder dat de meeste deelnemers dit een leuke afsluiting vonden, maar dat er ook 5 personen waren die hier niet van gecharmeerd zijn. Uiteraard is een afsluiting als deze, met gedichten, ook vrij sterk van persoonlijke smaak afhankelijk. Omdat deze afsluiting van te voren niet met naam en toenaam was aangekondigd, voldeed deze bij een aantal deelnemers niet aan de verwachtingen. Ook van nieuwe ideeën en nieuws was bij een gedeelte van de deelnemers geen sprake; dit zou kunnen komen doordat de presentatie hier ook niet echt op gericht was. Er zijn overigens wel deelnemers die veel nieuws en nieuwe ideeën hebben gekregen.
(Opgemerkt moet worden dat veel mensen eerder zijn weggegaan en deze plenaire afsluiting dus niet hebben geëvalueerd. In totaal hebben 40 personen de vragen over Diana Ozon ingevuld. Hierbij heeft een aantal niet alles beantwoord, vooral bij verwachtingen. Dit zou te maken kunnen hebben met de late bekendmaking van deze invulling van de plenaire afsluiting. Opgemerkt moet worden dat sommige deelnemers de enquête waarschijnlijk verkeerd begrepen hebben. Zij waren bijvoorbeeld heel enthousiast over deze presentatie, maar vulden dan toch overal ‘helemaal niet mee eens’ in. Hiermee is geen rekening gehouden bij het evalueren van de enquête.)
1c. Heeft u nog specifieke opmerkingen over de presentatie van mevrouw D. Ozon (jongeren en gedichten)?
Niet aanwezig: 5.
Leuk/inspirerend/etc.: 5.
- Niet echt duidelijk waar het om ging…
- Leuk voor een VO-school.
- Een verademing na de ‘Haagse lente’.
- Wel leuk, beetje reclamespot voor haar workshops.
- Heel leuk, moeite waard om eens op onze school uit te nodigen.
Aanvang slotact 15:00
Postelse Hoeve
Dr Deelenlaan 10
Tilburg