Redactie | 12 Juli 2009Simon Vinkenoog - KoeCrandt
Interview Simon Vinkenoog in 1980 met punkfanzine De KoeCrandt. Gepubliceerd in De KoeCrandt 46, mei 1980. Inclusief spelfouten overgenoemen uit Papua Punk, Uitgeverij De Woelrat 1982.KoeCrandt: Simon,hoe oud ben je nou?
Simon; Over twee maanden 52. Ik ben van 18 juli 1928.
KoeCrandt: Hoe lang leef je al van het schrjjven?
Simon; Van het schrijven alleen kan je niet leven. Het zijn secundaire dingen, die erbij komen, het praten en lezjnpen houden en het voorlezen, maar wat je voorleest heb je zelf ook gelezen.Zo’n kleine 20 jaar terug ben ik bij de H.P. weggegaan en heb ik geen baan en ben ik kleine zelfstandige ondernemer.
KoeCrandt: Hoe ben je begonnen met schrijven?
Simon; Nou heel vroeg al,op school opstellen enzo, m’n liefdes, miseres, m’n trauma’s. Ik heb als schrijver al mijn trauma’s afgeschreven zoals dat gebruikelijk is.Ik heb in Parijs bij de UNESCO gewerkt maar kwam ondanks de goede baan terug naar Nederland en kwam toen gelijk in de Leidseplein-scene, mensen die wat jonger waren als ik zoals ik veel met jongeren omga. D’r zijn weinig mensen van mijn leeftijd, die de dingen doen, die ik doe.
KoeCrandt: Kan je in Nederland als schrijver van je werk leven?
Simon; Ik dus wel, omdat ik zo bekend ben, dat ik jaarlijks een stipendium (beurs) krijg en ik doe daarnaast veel toegepaste dingen-lezen journalistiek, En ik maak ook wel documentatie-cahiers. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in schrijvers. Ik heb een groot archief. Ik zou het leuk vinden de KoeCrandt-collectie compleet te hebben. Hebben jullie zelf mischien niet eens. Ik ben geïnteresseerd in nieuws. Ik ben zelf ook pionier, avant-garde, etc. Ik ben niet geïnteresseerd in het traditionele. Ik ga geen bestseller schrijven, ik ben een Ich-erzähler, ik schrijf over dingen, die mij gebeuren en ik ga ze niet verstoppen achter een hij of een zij.
KoeCrandt: Probeer je dat ook wetenschappelijk te doen?
Simon: Wetenschappelijk is een rot woord. Ik ben op een eigen trip geraakt waarvan ik denk dat het en wetenschappelijk en artistiek-poëzie-cultureel-literair is en mischien religieus ook. Ik geloof dat die dingen samen kunnen gaan, tenslotte gaat het om hetzelfde;achter de waarheid van dingen kunnen komen. Te zien wat scoonheid is vind ik van groot belang.
We praten over Happenings, PROVO en over het mislukken van de psychedeliese sexueele en makrobiotiese revolutie.
Simon: Je moet nooit de dingen zien in termen van mislukken. Er zijn expirimenten, die komen even boven de grond, dan verdwijnen ze weer en komen er andere expirimenten voor in de plaats.Ik geloof, dat waar de mensen mee bezig waren, het anarchieserend bezig zijn, het omvergooien van de gevestigde cultuur, dat dat nog steeds doorgaat en een deel van de jeugd is geworden is. Maar de machten die daar tegenover staan, die zijn enorm. Ik heb altijd de hoop gehad dat meer jongeren zouden gaan dienstweigeren maar dat is een klein percentage gebleven. Want het merendeel van de jongeren vinden het een maar wat leuk avontuur om even een jaar uit huis te zijn.
Maar aan de andere kant, geloof ik, dat er meer drop-outs zijn, die niet meespelen aan het economiese spel of voor zichzelf begonnen zijn,een alternatieve beweging …….
KoeCrandt: Dat komt ook door de werkloosheid ……
Simon: Werkloosheid vind ik uitstekend. Het is wel een rot woord. Werkloosheid betekent, dat je niet meer in de lopende band past. De mensen zouden genoeg iniatief moeten hebben om zelf dingen te doen.Alleen dat iniatief wordt weer onder de voet gelopen, omdat het zo makkelijk is je cheque op te halen. Vroeger was het zo, dat je echt een economiese strijd moest leveren.
KoeCrandt: Waar sta je politiek?
Simon: Ik geloof dat de grote problemen van tegenwoordig verder gaan dan links of rechts. Maar zodra je in de cultuurpolitiek zit, dan ben je de stem ergens van en dan zit je in de politiek. ….Ik geloof in de randgebieden, dat daar de oplossing van all moeilijkheden kunnen liggen. Alss de mensen in de wereld in plaats van fysieke ook aan psychiese energie denken. De paranormale gegevens. Het is niet voor niks dat de regeringen van Rusland en Amerika zoveel geld daaraan uitgeven. Omdat ze het ieder geval voor een oorlog kunnen gebruiken.
Over het steeds weer opnieuw moeten beginnen van generaties van Rimbaud - DaDA –Neo-dada - Beatnix - PROVO - Kabouter - Hippie en Punks;
Simon: De enige manier is gewoon gestadig door te gaan en blijven bezig te zijn met wat je belangrijk vindt. En af en toe inderdaad een aktie, waarmee ze niet om je heenkunnen.
Over de rellen van 30 APRIL 1980:
Simon: Ik ben ontwikkeld tot een volkomen geweldloos mens en ik weet dat elke steen, die je gooit weer terugkomt. En dat je niet mee moet doen aan die verschrikkelijke escalatie van angst en geweld in de wereld.
KoeCrandt: Wat vind je van reggae en Rasta?
Simon: Ja, ik vind het eigenlijk wel een beetje vreemd natuurlijk, dat ze in zo’n man, die dood is (Haile Selassie I), dat ze daar hun redder in zien. En die mensen zijn ook erg anti-vrouw. Ik heb ooit eens een interview gelezen met Peter Tosh; vrouwen moeten thuis blijven zitten, dat lijkt me niet zo, wat we noemen vooruitstrevend. En je hebt nog die Zion Koptic Church, die in marihuana handelt, nou dat zijn toch erg eenzijdiqe met oogkleppen oplopende mensen,die alleen maar hun eigen dingen zien. Ik weet niet of het echt een religie is, het zou een pseudo-religie kunnen zijn, een aftakking van het Joods Christen-dom.
KoeCrandt: De Rasta’s gaan uit van de Apocalypse en zien hun reggae als de laatste gospel, die over de aarde wordt gepredikt voor het Babylon ten onder gaat.
Simon: ..? zegt ook, dat het Armageddon in 1990 uitgespeeld zal worden. Iedereen wil altijd in z’n eigen leven Johannus’ evangelie zien en de Openbaririgen van Johannus. Elke generatie denkt dat nu het laatste moment is, dat het nu niet slechter kan, dat dit het dieptepunt van de ellende is….. Maar dat zei Norman Mailer al; die gaf een definitie van de Hipster. De Hipster wist dat er 3 soorten dood waren; -de concentratiekamp-dood van je ouders, dat ze langzamerhand zo dood gemaakt zouden worden, dat ze niet meer volgens hun instinkt en intuities mochten leven, maar zich ondergeschikt hebben gemaakt aan de wetgeving van de bezettende rnacht. Of de dood van de atoombom en dan moest je maar doen alsof die al gevallen was en gewoon je gang gaan.
Je moet gewapend in hetleven staan. Op je qui vive!
Echt leven is altijd op het scherp van de snede. Leven is vechten! Leven in deze tijd is zeker overleven.
En meerdere mensen, die weigeren dus, die doen dat niet, die zijn bang voor de dood en bang voor alles en die zijn niet gemotiveerd. Die zijn in termen van een Belgiese Criminoloog medeplichtig slachtoffer. Het merendeel van de mensen zijn medeplichtige slachtoffers van de omstandigheden, die er zijn.
KoeCrandt: Ze weten niet waar ze aan meewerken...
Simon: Er zijn ook topzware burocratieën. In kapitalistiese landen zijn het mensen met geld, macht en invloed. En allerlei handen op één buik, de business en het gangsterdom, de politiek, justitie en politie, allemaal aan elkaar verkocht. En in een communistiese staat is het weer de partij-elite.
PUNK AS RELIGION. We praten over een veronderstelde religie van Johnny Lydon, Jah Wobble, the Clash en de Slits,
KoeCrandt: Kan het leven de dood overwinnen?
Simon: Ja, de dood is een volgend voorgeboortelijk stadium. We zitten 9 maanden bij onze moeder in het lichaam in een voorgeboorte en nu op aarde zitten we weer in een voorgeboorte. En hoe meer ik er over lees, hoe duidelijker dat toch wordt, eigenlijk. Maar het zijn heel intuitieve gevoelens, die je niet kunt beredeneren
KoeCrandt: Hoe zie je Hemel en Hel?
Simon: De hemel en hel zijn hier!! Ik weet dat een heleboel mensen op deze aarde in de hel zitten en dat je ook in de hemel kan zijn. Er is nog steeds heel veel mooie natuur. De aarde is wel ziek en aan alle kanten kapot gemaakt, maar ik dacht dat de aarde sterk genoeg is om te overleven. Maar ik denk wel, dat de aarde gaat protesteren met vulkaanuitbarstingen en nieuwe aardbevingen.
KoeCrandt: Wat zou je moeten doen om te overleven?
Simon: Op alle situaties voorbereid zijn en je niet in paniek laten brengen. Want ik geloof dat er meer mensen aan paniek doodgaan, dan er echt gebeurt.
KoeCrandt: Maar je ziet ’t niet in een bepaalde keuze ten opzichte van het systeem?
Simon: Ja, ik ben individueel anarchist, zal ik maar zeggen. Maar om nou te zeggen, dat ik grote oplossingen voor de wereld in handen heb, zeker niet nee. Maar aan de andere kant ben ik er ook op tegen, dat je het hoofd in het zand steekt. Je moet wel oog hebben voor alle verschrikkelijke dingen, die er gebeuren. Alleen wat vaak gebeurt, is dat mensen alleen maar met de slechte dingen bezig zijn en geen oog meer hebben voor het goede en daardoor uit evenwicht raken. Ik geloof, dat het evenwicht in de mens het belangrijkst is en dat we terug moeten, niet naar de natuur, maar naar een samenwerkingsvorm tussen Natuur en Mens, en mens en mede-mens en de mens en het idee, wat hij kan hebben van de schepper en de schepping. Ik hoop altijd maar, dat die wetenschappelijke ontdekkingen, die in de lucht zitten, gaan doorbreken. Zoals het hele verschijnsel rond de UFO’s. Alles kan, dat is het ongelooflijke van deze tijd, niets is onmogelijk. Het gaat niet de slechte kant uit, niet de goede kant uit. Alle grote problemen in de wereld, dat is één groot communicatie-probleem. Er hoeft geen honger te worden geleden als de goederen maar beter gedistribueerd zouden worden. …De stap, die wij zouden moeten zetten, is een enorme mentaliteits-verandering. Voor mij begon die mentale verandering toen ik in Parijs kwam en daar Wereldburger nummer 1 tegenkwam. Ik geloof dat we om te beginnen af moeten van het idee van naties en landen en vaderland. Maar Amerika is de laatste tijd ontzettend patriotties geworden. Er wordt voortdurend geroepen; weg met Khomeiny, de neutronenbom op Iran, etc etc. Het is nu inderdaad veel grimmiger dan in de 60-er jaren. Toen waren er de Hippies die dat gestalte gaven,die dat te idealisties zagen misschien.
Te hoopvol of niet bewust hoe sterk die tegenmacht is. Hoewel ik geloof dat de heersende machten erg onbewust zijn. Vooral omdat ze zich door angst laten regeren. Het is Angst die van Agt regeert.
Over gewelddadige revolutie:
Simon: Het vervelende is, dat als je goed met wapens kunt omgaan, dan op een gegeven moment ben je aan de macht en dan blijf je met die wapens omgaan. En dan gebruik je weer dezelfde verschrikkelijke methodes als die je juist om zeep hebt geholpen. Dat heb je in Rusland gezien. Ze wilden de Tsaar weghebben, omdat het een verschrikkelijk regiem was, maar toen ze zelf op de regeringsstoelen zaten, was het nog erger dan onder de Tsaristen. De vraag is inderdaad; is de vrijheid toegenomen? 100 jaar geleden had je geen paspoort nodig, en nu al die controles...
Ik heb altijd in een Culturele Revolutie geloofd. Ten eerste omdat kunst/cultuur veel belangrijker is dan de rest. Dat kunst eeuwig is, dat dansen, zingen, muziekmaken, gedichten schrijven, entertainen, dat dat belangrijker is dan economie en staatssystemen, die toch maar tijdelijk zijn. Terwijl de peilers van de samenleving, dat is wat de mens doet met de mogelijheden, die z’n zintuigen hem gegeven hebben.
Hugo & Diana mei 1980