Over Diana Ozon

Diana Ozon is dichter, auteur, performer, tekenaar en gast- docent. Ze publiceert sinds '77 is bevlogen podiumfenomeen, treedt solo op en soms met muzikale begeleiding.

Agenda

t/m 2024 - Amsterdam

Wereldmuseum, Things That Matter

(lees verder)

5 Juli - Amsterdam

Presentatie Wally Tax Tribute in Paradiso

(lees verder)

29 Juni - Dordrecht

Woordfestival

(lees verder)

22 Juni - Swifterband

Sunsation Festival

(lees verder)

2 Mei - Amsterdam

Literaire lunch in de Koninklijke Industrieele Groote Club

(lees verder)

25 April - Amsterdam

Poëzieavond in buurtkamer Parlarie



19 April - Amsterdam

Onthulling monument Ilse Starkenburg Zoutkeetsplein



11 April - Breda

Dichten om te herdenken op het OLV

(lees verder)

25 Mrt-Eindhoven

Stap op de Rode Loper!

(lees verder)

16 Maart - Amsterdam

LP release Nadagen in Zaal 100

(lees verder)

4 Maart - Utrecht

Stap op de Rode Loper!

(lees verder)

17 Feb - Leiden

Presentatie punkstrip Patty Pin in de Vrijplaats/Resistor

(lees verder)

14 Feb- Amsterdam

Poetry Musica op Het Einde van de Wereld

(lees verder)

22 Jan 2024 - Amsterdam

Stap op de Rode Loper!

(lees verder)

14 dec t/m 14 feb - A-dam

Foto's en gedichten in OBA van Hallstraat

(lees verder)

14 dec - Amsterdam

Expo foto's en gedichten in Openbare Bibliotheek Staatsliedenbuurt

(lees verder)

2022 t/m 2025 A-dam

Amsterdam Museum-vleugel in de Hermitage

(lees verder)

Leuke websites

Lehmann's praatjes

De Muziek van Louis Lehmann (1920-2012)

(lees verder) Ludwig Wisch

Wekelijks op Razo Radio

(lees verder) Mijn moeder
Zilveren sierraden van
Cilia Groenveld Oorlogsmateriaal
mag niet verloren gaan (lees verder) Olie Buma
De punkheld op wielen rolt over het web oliebuma.nl (lees verder) Mathilde muPe

MATHILDE μP Personal web overdose van een digitale pionierster.

(lees verder) Muurgedichten
Leiden brengt bijna 100 gedichten op de openbare weg en op internet. Muurgedichten.nl simonvinkenoogpuntenel

Een website met meer dan herinnering simonvinkenoog.nl

VPRO's boekensite

hier is een leuke website over boeken

Home/Ga naar de voorpagina
Bestel Diana Ozons dichtbundel Zwerfzang. De bundel, 48 pagina's gebonden in harde kaft kost €19,90 en is hier verkrijgbaar.

Diana Ozon | 16 Maart 2004Punk en punkbandjes vanaf 1977. Deel I

Oud-schoolgenoot en mederedactielid van mijn oude schoolkrant Marc Crolla van de punkband de Inside Nipples beschrijft op zijn site een tijdperk. Ik kijk hier met hem mee terug.



We zijn Amsterdamse scholieren in de naweeën van Magisch Centrum (*) en leven op de verdroogde bloemen van Flower Power (*) in de 2e helft van de jaren zeventig.
De omschrijving van de Hervormd Lyceum-scene rond de Provo's (*) Robbert Jasper Grootveld en Kees Hoekert ben ik nog nooit eerder tegen gekomen dan in mijn eigen meisjesdagboek.

Marc Crolla:
alternatieve schoolkrant 1976, klik voor vergroting“...Diana Ozon had samen met mij in de redactie van de schoolkrant van het Hervormd Lyceum gezeten. De vorige schoolkrant was met de vorige generatie leerlingen verdwenen. Wij schopten tegen wat heilige huisjes aan, maar vooral tegen de rechtse leraren. Het krantje werd verboden en we stencilden het bij mij thuis op zolder om het daarna buiten de school uit te delen.
Diana wordt eind jaren zeventig de eerste enige echte punkdichter van Nederland. Ik kom haar in het uitgaansleven af en toe tegen. Ze is veranderd van een schuchter meisje, dat roze elfenjurkjes droeg, naar een echte punkster...”

De jaarwisseling van 76/77 breng ik met de schoolkrantredactie en Crolla door. Na afloop ga ik naar het gekraakte Klooster aan de Wittenburgergracht tegenover de woonboot van Hoekert en de vlotten van Grootveld. Daar mag ik in een kale kamer overnachten op een veldbed uit de Eerste Wereldoorlog. In voor mij nog ongekende volstrekte eenzaamheid, het was die dag een vrijwel verlaten pand, besluit ik dat 1977 het jaar wordt waarin ik mijn toekomst in eigen hand neem.
Voor dat meditatieve inzicht heb ik maar een paar uur in retraite nodig gehad. Met een blik op het eerste ochtendgloren van het nieuwe jaar beloof ik mijzelf voortaan van niemand anders dan mijzelf te zullen zijn.

Binnen een paar maanden ben ik van school, uit huis weg bij mijn ouders, in plaats van de PABO naar de kunstacademie, er alweer van af en weg bij mijn schoolvriendjes. Voor 1977 om is sta ik als punkdichter op het podium.
Via het CJPblad Plug leer ik Hugo Kaagman kennen die daar regelmatig ingezonden kunstzinnige maffe teksten in publiceert. Hij woont inmiddels in een kraakpand en maakt zelf een krantje.

Crolla vertelt het bondig op zijn Inside Nipple-site:
“...Ze zit in een andere scene die erg creatief is. Het is een van de weinige ondernemende mensen in de hele punk-krakersscene. Samen met Hugo Kaagman bewoont ze in de Sarphatistraat een van de Zebrapanden, zo genoemd vanwege de zwart-witte beschildering van de gevel door Hugo. Hugo wordt een van Nederlands eerste graffiti kunstenaars...”

Aambeeld, fanzine 1978, klik voor vergrotingMarc Crolla treedt dan al op met de Inside Nipples. In de jaren daarop blijf ik hem tegen komen. Af en toe kruisen onze wegen zich nog.  Zoals ook nu weer in het digitale tijdperk. Het verhaal op zijn site is voor een deel ook mijn verhaal en dat van mijn Amsterdamse punkgeneratiegenoten.

Laatst dacht ik terug aan een jongerenclubhuis in Amsterdam Noord waar we niet geheel zonder risico optraden en concerten bezochten. Daar was The Filth ook die ik weer terug vind via de Inside Nipples-site.
Dat optreden in  Noord loopt helemaal uit de hand door de toenmalige jeugd. Die reageren extreem agressief op punk. Hoewel ze leeftijdgenoten zijn begrijpen ze niks van ons. We zijn fout want van over het IJ: uit de stad van de burgemeester! Het is een soort afstand als in de Provotijd tussen Pleiners en Dijkers (*).
Natuurlijk komen we in de jaren daarop nader tot elkaar want: if the kids are united... Maar in 77/78 is het gewoon matten en rennen naar de pont.

In 1980 is het allemaal duidelijk: we hebben een gezamenlijke tegenstander. Crolla beschrijft ook die Vondelstraattijd op ongewoon eerlijke manier:
“...Vaak is geprobeerd om de rellen af te doen met "een samenloop van omstandigheden", of andere dooddoeners. De werkelijke verantwoordelijke, de idioot die besloot om op die dag panden te gaan ontruimen met inzet van de Mobiele Eenheid, is nooit gestraft. Als dat niet was gebeurd, dan was het nooit zo uit de hand gelopen. Niemand heeft die rellen georganiseerd, ook al wilden sommige groepen dat misschien doen geloven...”
En zo is het. We zijn lieverdjes: Amsterdamse lieverdjes. We breken straten op, stoken fikkie en spuiten graffiti. Afgezien van een handje vol bebaarde sandaaldragende politieke krakers laten de foto’s van rellen uit 1980 vooral veel jeugd zien. Er is heel veel jeugd: een complete 'lost generation'. En het verzet van de No Future-generatie is bovenal ook een verzetje.
klik voor vergrotingLees en bekijk hiervoor Paradiso Stills in de Leesvoerlijst: het fotoboek van Max Natkiel waarvoor ik de tekst schreef. In die internetpagina’s staan ook de verwijzingen naar Alfred Broer’s punkfilm Lang Leve De Lol.

In de tijd dat The Filth in Noord speelt, in die begintijd waarin wij punks in Paradiso rondhangen, is er niet veel om naar uit te gaan. Paradiso stopt met punkconcerten in het voorjaar van 1978. Met de KoeKrantredactie open ik een punkclub in de kelder van ons kraakpand: DDT 666. Deels is die club mijn kamer, de gemeenschappelijke ruimte en een oefenruimte van Lulu Zulu and The White Guys. Met een voorhamer verbind ik door een gat in de muur te hakken de drie ruimtes met elkaar. Bezoekers kunnen zo door de open achterwand van een inbouwkast in de oefenruimte komen.
klik voor vergrotingLulu Zulu, Ludwig Wisch, is als muzikant terug te vinden bij mijn Leesvoer Laag Bij De Gronds. Zijn drummer is Ton Lebbink, de portier van Paradiso die ons punks vaak naar binnen laat glippen.  Later zal Ton de drummende Popdichter worden en mij voorstellen aan zijn uitgever Guus Bauer, drummer bij de Au Pairs.
Op zoek naar Lebbink vind ik een nog legende terug op het web: Mecano, de andere band van Ton in de punktijd van de jaren 70.

Voor ik met Ludwig ga optreden in 1982 heb ik in 1980 al met de Nitwits gespeeld. Zanger Eric wordt eenvoudigweg tijdens het dubbellange optreden gewisseld met mij en de Nitwits verandert dan even van naam in de NonValeurs of andersom. Eric wil meestal eerst: dan is de band nog fris. 
klik voor vergrotingTony en Steven, gitarist en bassist,  hebben twee klassen lager als klasgenoten van mijn zus ook op het Hervormd Lyceum gezeten. We repeteren op oude buizenradio’s als versterkers en drummen op omgekeerde emmers en teilen terwijl Hugo Kaagman in dezelfde kamer sjablonen zit uit te snijden voor zijn graffiti of de KoeKrant lay-out.
We treden met andermans apparatuur onder op in de Grote Keyser en op het gekraakte Waterlooplein dat in 1980 nog braak liggend land is.
Nadat de Nitwits als band serieuzer worden ga ik een tijdje door met de Scabs. Een meidenband waarvan bassiste Emily nu in The Scene speelt. We oefenen tussen het hangende wasgoed bij Emily’s moeder op zolder.

In de gekraakte Wielingen kom ik in '81 in de oefenruimte met plannen voor een nieuwe band. Het klikte niet tussen de aanwezige muzikanten onderling. Vincent, een bassist weet elders nog wel een bevriende gitarist, Gerard, en plukt uit een drumworskshop in de Melkweg de snelste drummer weg die er tussen zit: Lex.
De Squelettes zijn binnen een paar weken klaar voor het grote podium van Paradiso tijdens One World Poetry. Daarna gaan we het clubcircuit, kraakpodia en jongerencentra af.
Binnen een jaar word ik vervangen door een zangeres en ga als dichteres zonder band opgevangen door Ludwig Wisch de studio in. Samen maken we de cassette Laag bij de Gronds.

klik voor vergrotingVia Ton Lebbink's uitgever word ik in 1982 officieel gelanceerd als Popdichteres. 'Pop' vind ik als punk een walgelijke benaming. Het klinkt als iets waar ik tegen ben maar het levert goed betaalde optredens op.
Om de optredens gaat het. Dat is ook te zien op de sites van de genoemde bands: we zijn bijna allemaal via onze websites te boeken.

(*)Termen en groeperingen uit de Amsterdamse jongerencultuur van de jaren zestig.

Zie de weblinks naar:
Inside Nipples
The Filth
Mecano
Nitwits 
The Scene 

En zie ook: Paradiso Stills
En ook: Laag Bij De Gronds
En: Olie Buma in Paradiso
En: De Posterman
En: Punk studie - boeken en films
En: Dankzij kraken

En over Ozon's (latere) optredens op poppodia:
Podiumjubileum
en Pop vs Poetry





These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Twitter


Home/Ga naar de voorpagina

Zoeken

Sociale media

Diana's Facebookpagina
Diana doet Tweet-tweet Diana's LinkedIn-pagina
Diana's oude punkfoto's

links

de Schrijvers Centrale
Uitgeverij Passage
In de Knipscheer
 
Literatuur Museum
Koninklijke Bibliotheek
Openbare Bibliotheek
Digi. Bib. NL
Antiquariaten
 
NL Poëzie Encyclopedie
Rottend Staal
VPRO boeken
Meander
Tzum literair weblog
Passionate Bulkboek
Literatuurplein
Schrijvers Startkabel
 
De Nieuwe Oost
Crossing Border
Poetry International
SLAA
Het Literatuurhuis
Perdu
Zaal 100
Ruigoord
Festina Lente
 
Didi de Paris
Tom Lanoye
Dorpsoudste de Jong
Rick De Leeuw
Simon Vinkenoog
Ton Lebbink
Bart Brey
George Moormann
Bart Chabot
Johnny Van Doorn
Jules Deelder
Pamela Koevoets
Adriaan Bontebal
Linton K. Johnson
Lydia Lunch
Paul Schaaps
John C. Clarke
Hugo Claus
Harry Mulisch
Remco Campert
Atilla The Stockbroker
Anne Clark
Astrid Roemer
L. Th. Lehmann
Jana Beranová
H.H. ter Balkt
Jean Pierre Rawie
Gabriel Szmulewicz
Rik van Boeckel
Edgar Cairo
Gerry van der Linden
Koos Dalstra
Aja Waalwijk
Johan Joos
CB Vaandrager
Jaap Blonk
Bert Schierbeek
Hester Knibbe
Willem van Toorn
Marga Kool
Judith Herzberg
Jan Eijkelboom
Neeltje Maria Min
Scott Rollins
Joke Van Leeuwen
Huub Van Der Lubbe
Rita Dove
Leo Vroman
Hanny Michaelis
Sybren Polet
Julian With
Esther Jansma
Maria van Daalen
Herman De Coninck
M Vasalis
Rogi Wieg
Judith Mok
Elma van Haren
Carla Bogaards
Vital Beaken
Erik Lindner
Henkes&Bindervoet
Frits Criens
Jan Kal
Micha de Vreede
Hans Verhagen
Louise Landes Levi
Eddie Woods
Baafje Wezelman
Leo Van Der Zalm
Birgit Parinussa
Grazyna Przybyl
Hans Plomp
Moustafa Stitou
Menno Wigman
Kristien Hemmerechts
Gerrit Komrij
Bart FM Droog
Tjitse Hofman
Tsead Bruinja
Elly De Waard
Chawwa Wijnberg
Titi Zaadnoordijk
Jack Nouws
Benjamin Zephaniah
Joost Zwagerman
Pieter Boskma
F. Starik
Rene Huigen
Arthur Lava
Olaf Zwetsloot
Serge Van Duijnhoven
Ruben Van Gogh
Erik Jan Harmens
Ilse Starkenburg
Hagar Peeters
Ingmar Heytze
Vrouwkje Tuinman
Harry Zevenbergen
Kamiel Proost
Albertina Soepboer
Andy Fierens
Tjitske Jansen
Nisrine Mbarki
Sven Ariaans
Lucas Laherto Hirsch
ACG Vianen
Anne van Amstel
Quirien van Haelen
Daniël Dee
Catharina Blaauwendraad
Hannie Rouweler
De Woorddansers
Rien Vroegindeweij
Gijs ter Haar
Der Peter
Racker Z
Anneke Claus
Penny Rimbaud
John S Hall
Mia Mia
Adriaan Jaeggi
Hans Kloos
Robin Block
Alexis de Roode
Def P.
 
Wim T Schippers
Wim de Bie
Willem de Ridder
Kuifjes log
 
De Agenda van NL
Cultuurnet
Openbaar vervoer
(Land)kaarten
Weerberichten
 
Space weather
Sterren aktueel
Visible Earth
Global volcanism
Earthquake
BBC tech/sci/nat
Veldbiologie
 
Tonie's startpagina
Alle kranten
NL kranten
 
Indymedia
Vrije Radio
Squatnet
Ravage
Tactical Media Files
Nettime
Webwereld
 
Wil Schmal
Obed Brinkman
Lielian Tan
Popinstituut
Armand
Mecano
Helmettes
Inside Nipples
The Filth
Fatal Flowers
De Kecks
Dubbel Mono
The Ex
De Vopo's
The Nitwitz
Heideroosjes
The Scene
Yawp
Nina Hagen
Jan Rot
Marc Van Bekkum
DJ Peran
Rasta Robert
Renee Stevense
Punk pagina
Punx
Nederpunk
punksquad
Musique d'Afrique
 
Lambiek
Cartoonists index
Fokke & Sukke
Graffiti
Hugo Kaagman
Mathilde muPe
Cilia Groenveld
Det Digit
Xybertag Artburo
Debra Salomon
Erik Hobijn
Bib. Bajazzo
Jan Bianchi
Thomas Schlijper
RijksMuseum
De Waag
IBW
Azart
Chiellerie HPVK
Galerie De Etna
Illuseum
Galerie Posset
Damoclash
  XML: RSS Feed
  Draait op PivotX - 2.3.11