Over Diana Ozon

Diana Ozon is dichter, auteur, performer, tekenaar en gast- docent. Ze publiceert sinds '77 is bevlogen podiumfenomeen, treedt solo op en soms met muzikale begeleiding.

Agenda

8 en 9 Juni - Amsterdam

Vurige Tongen in Ruigoord

(lees verder)

11 Mei- Amsterdam

Het Woord in Ruigoord

(lees verder)

14 April - Groningen

Stap op de Rode Loper

(lees verder)

13 April - Amsterdam

Het Woord in Ruigoord

(lees verder)

17 Maart - Eindhoven

Stap op de Rode Loper

(lees verder)

9 Maart - Amsterdam

Het Woord in Ruigoord

(lees verder)

13 Januari - Amsterdam

Stap op de Rode Loper

(lees verder)

t/m 2024 - Amsterdam

Wereldmuseum, Things That Matter

(lees verder)

8 December-Amsterdam

Het Woord in Ruigoord

(lees verder)

7 December - Amsterdam

Poetische ontmoeting Licht in Buutcentrum Horizon

(lees verder)

2022 t/m 2025 A-dam

Amsterdam Museum-vleugel in de Hermitage

(lees verder)

Leuke websites

Lehmann's praatjes

De Muziek van Louis Lehmann (1920-2012)

(lees verder) Ludwig Wisch

Wekelijks op Razo Radio

(lees verder) Oorlogsmateriaal
mag niet verloren gaan (lees verder) Olie Buma
De punkheld op wielen rolt over het web oliebuma.nl (lees verder) Mathilde muPe

MATHILDE μP Personal web overdose van een digitale pionierster.

(lees verder) simonvinkenoogpuntenel

Een website met meer dan herinnering simonvinkenoog.nl

VPRO's boekensite

hier is een leuke website over boeken

Home/Ga naar de voorpagina
Bestel Diana Ozons dichtbundel Zwerfzang. De bundel, 48 pagina's gebonden in harde kaft kost €19,90 en is hier verkrijgbaar.

Diana Ozon | 26 November 2004Dries Bres

Klik voor vergrotingMijn hoofdredacteur, zo noemde ik Dries Langeveld die 21 november op zijn zestigste overleed lange tijd. Van 1987 tot 1989 werkte ik voor hem als columniste bij Bres. Hij heeft mij in de gelegenheid gesteld mij te bekwamen in het schrijven van lange lappen proza. Mijn rubriek Op De Bres ofwel ‘Aardse zaken’ besloeg al gauw minimaal twaalf kantjes dicht betypt A4. Dries was daarin ook mijn persoonlijke redacteur: hij keek mij stukjes na en voorzag ze van zijn onderbouwende kritiek.



De redactie was destijds gevestigd op het Singel. Simon Vinkenoog had er zijn eigen bureau. Terwijl we soms zelfs gedrieën overlegden over een naamduiding of woordspeling zat Dries met het rode potlood in de aanslag boven mijn tekst. Op een achterkamertje van de redactie-etage in het grachtenpand werkte een dame verantwoordelijk voor de abonneeadministratie. Redactrice Faminda Breeuwsma deed ondertussen aan het grachtenvenster gezeten de telefoontjes met de buitenwereld: van contact met de drukker tot een lezer die meende een voor het blad interessant verschijnsel te hebben ervaren.
Op een van die dagen handelde ik weer eens mijn een seizoen voor het periodiek verscheen te redigeren column af aan een bijgeschoven tafeltje naast de hoofdredacteur die tegenover zijn mederedacteur zat. Nadat ik de bijbehorende zelf gemaakte illustraties had overhandigd aan Faminda of had opgezocht in de redactiebibliotheek bladerde ik wat in een plaatjesboek van de Kamasutra, een handleiding van mevrouw Blavatski, een gids met geneeskrachtige planten of een encyclopedie van voorchristelijke symbolen. Er werd door de dame van de administratie, Anny heette ze meen ik, een man binnen gelaten die de kopieermachine een onderhoudsbeurt kwam geven. Het stofzuigapparaat waarmee hij dit deed maakte een hels kabaal. Dries en Simon Vinkenoog namen de basistoon van de stofzuiger over en maanden Faminda, de administratrice en mij hetzelfde te doen: gevijven zoemden wij er met een ferm ‘huuuuuu’ in koor op los terwijl we ons werk vervolgden. De serviceman keek vreemd op. Simon verklaarde: “Altijd de klank overnemen om de storing om te zetten in eigen geluid en zo het lichaam weer in balans te brengen.”
Normaal was de balans op de redactie al aanwezig. En zo niet dan werd deze bevorderd door diverse apparaatjes die ook via het tijdschriften werden geadverteerd: de toen nog bijzonder innovatieve luchtionisatoren ter verbetering van de atmosfeer, ghee-boter-brandertjes en wierookhoudertjes. De bureau’s en boekenplanken waren belegd met heilzame stenen en onbekendere sfeerbevorderende voorwerpen en afbeeldingen. Ik herinner mij de tekst “Desiderata”(*) als bedrijfsinstructie aan de muur.

Mijn vader luistert naar Dries' klankschalenconcert in Zebra 3-1-1987. Klik voor vergrotingDries werd een vriend. Hij kwam als vanzelfsprekend in mijn omgeving. Al bij de eerste kennismaking was gebleken dat hij voor hij Bres had overgenomen, een collega was geweest van mijn vader; cartograaf en illustrator bij uitgeversmaatschappij Elsevier. Natuurlijk hoorden ze samen thuis op mijn feestjes. Zo kwam Dries in het Zebrahuis terecht op een verjaardag die ik voor Hugo Kaagman organiseerde. Dries had voorgesteld om net als menig andere genodigde iets te doen op een van oude door Hugo beschilderde Waterloopleinschuttingpanelen geïmproviseerd podium. Daar lanceerde hij zijn klankschalen. Temidden van de graffiti- hiphop- en punkherrie wist hij tussen de dichters, kunstenaars en artiesten een meditatieve stilte te veroorzaken in het roemruchte kraakpand. Dat was de eerste keer dat ik de ex Elseviercollega, mijn hoofdredacteur zag in zijn functie van Sjamaan.
Niet lang daarna vertelde hij mij een verhaal dat ik opvatte als parabel hoe totaal in balans met de omgeving uit een simpel gegeven iets heel krachtigs te maken. De vraagstelling van Dries was: hoe maak je uit water vuur. Een kwartaal later bleek het zijn hoofdredactionele verhaal in Bres. Een jonge zigeuner moet alleen in de natuur uit niets vuur maken zonder de natuur te verstoren: zelfs geen stenen mag hij ketsen noch stokjes versplinteren. Het lukt de jongen uiteindelijk door met een dauwdruppel op een plantenblad waarin een miniem gaatje zit de Zon als door een brandglas te laten schijnen op wat dorre grasjes. Ik vond dit verhaal tekenend voor Dries: de kracht van de rust.
Ik ben na ‘mijn ding’ te hebben gedaan bij Bres verder gegaan naar minder esoterische, ofwel ‘zweverige’ bladen. Bres en Dries ben ik altijd blijven lezen. Al was het maar alleen voor het woord van de hoofdredacteur zelf en Simon Vinkenoog’s rubrieken. Toch heeft Dries veel kunstenaars in mijn omgeving ook de kans gegeven hun wereldbeschouwing of dat beeld over wat hun verwonderde te verwoorden. Ik denk alleen al terug aan verslagen van de reizen naar de Sovjet-Unie en Mongolië van het Ballongezelschap, de kennis over Ethiopië van sociaal geografische kunstenaar Hugo Kaagman en het overzichtsartikel over Dokter Rat door Tim Busse.
Voor mijn gevoel eindigde Dries, die relativerend opmerkte dat het hem goed ging hoewel hij wat last had van zijn alvleesklier, zijn leven als een ware hoofdredacteur. Hij stuurde Simon Vinkenoog zomaar ineens met ‘pensioen’, hoewel Simon terecht op merkte dat een dichter nooit met pensioen gaat. En Dries ontbood zijn Ichingvriend Gerben Hellinga om een interview met hem af te nemen. Naar nu blijkt op zijn sterfbed. Het artikel zal in de eerste Breseditie van volgend jaar verschijnen.

Terwijl Gerben Hellinga een toespraak houdt in de aula van de Amsterdamse begraafplaats Zorgvliet kijk ik naar de vloer. De aderen in de marmerplaten zijn aan de randen abrupt afgesneden maar gaan verderop bij een volgend deel weer verder. Dries’ klankschalenmuziek wordt in een geluidsopname afgedraaid voorafgaande aan het stiltemoment om hem te gedenken. Mijn innerlijk beweegt op de levensenergie uit zijn metalen schalen.

We lopen naar buiten, nemen een wierookstokje mee en een portretje van Dries Langeveld. We volgen de door zijn bloedverwanten gedragen kist op zijn weg over de moerassige dodenakker. Langs de christelijke spreuken op oude stenen en Ottomaanse graven van de islamitische afdeling gaan we. Bomen met Tibetaanse vlaggetjes erin zien we in de verte wapperen op de winterse wind. Naast een graf met in het zaad geschoten wiet van een wereldburger geboren op het Zuidelijk halfrond bestellen we Dries ter aarde met een handje schelpzand. Vlak bij een groot beeld van Boeddha. Toeval bestaat niet.

Dries, je zus hoopt dat je vaak bij haar komt spoken, sprak ze uit in de aula… En wat mij betreft: Dries, rust zacht.

Zie Verspreid Werk

En ook: simonvinkenoog.nl

(*)Desiderata





These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Twitter


Home/Ga naar de voorpagina

Zoeken

Sociale media

Diana's Facebookpagina
Diana doet Tweet-tweet Diana's LinkedIn-pagina
Diana's oude punkfoto's

links

de Schrijvers Centrale
Uitgeverij Passage
In de Knipscheer
 
Literatuur Museum
Koninklijke Bibliotheek
Openbare Bibliotheek
Digi. Bib. NL
Antiquariaten
 
NL Poëzie Encyclopedie
Rottend Staal
VPRO boeken
Meander
Tzum literair weblog
Passionate Bulkboek
Literatuurplein
Schrijvers Startkabel
 
De Nieuwe Oost
Crossing Border
Poetry International
SLAA
Het Literatuurhuis
Perdu
Zaal 100
Ruigoord
Festina Lente
 
Didi de Paris
Tom Lanoye
Dorpsoudste de Jong
Rick De Leeuw
Simon Vinkenoog
Ton Lebbink
Bart Brey
George Moormann
Bart Chabot
Johnny Van Doorn
Jules Deelder
Pamela Koevoets
Adriaan Bontebal
Linton K. Johnson
Lydia Lunch
Paul Schaaps
John C. Clarke
Hugo Claus
Harry Mulisch
Remco Campert
Atilla The Stockbroker
Anne Clark
Astrid Roemer
L. Th. Lehmann
Jana Beranová
H.H. ter Balkt
Jean Pierre Rawie
Gabriel Szmulewicz
Rik van Boeckel
Edgar Cairo
Gerry van der Linden
Koos Dalstra
Aja Waalwijk
Johan Joos
CB Vaandrager
Jaap Blonk
Bert Schierbeek
Hester Knibbe
Willem van Toorn
Marga Kool
Judith Herzberg
Jan Eijkelboom
Neeltje Maria Min
Scott Rollins
Joke Van Leeuwen
Huub Van Der Lubbe
Rita Dove
Leo Vroman
Hanny Michaelis
Sybren Polet
Julian With
Esther Jansma
Maria van Daalen
Herman De Coninck
M Vasalis
Rogi Wieg
Judith Mok
Elma van Haren
Carla Bogaards
Vital Beaken
Erik Lindner
Henkes&Bindervoet
Frits Criens
Jan Kal
Micha de Vreede
Hans Verhagen
Louise Landes Levi
Eddie Woods
Baafje Wezelman
Leo Van Der Zalm
Birgit Parinussa
Grazyna Przybyl
Hans Plomp
Moustafa Stitou
Menno Wigman
Kristien Hemmerechts
Gerrit Komrij
Bart FM Droog
Tjitse Hofman
Tsead Bruinja
Elly De Waard
Chawwa Wijnberg
Titi Zaadnoordijk
Jack Nouws
Benjamin Zephaniah
Joost Zwagerman
Pieter Boskma
F. Starik
Rene Huigen
Arthur Lava
Olaf Zwetsloot
Serge Van Duijnhoven
Ruben Van Gogh
Erik Jan Harmens
Ilse Starkenburg
Hagar Peeters
Ingmar Heytze
Vrouwkje Tuinman
Harry Zevenbergen
Kamiel Proost
Albertina Soepboer
Andy Fierens
Tjitske Jansen
Nisrine Mbarki
Sven Ariaans
Lucas Laherto Hirsch
ACG Vianen
Anne van Amstel
Quirien van Haelen
Daniël Dee
Catharina Blaauwendraad
Hannie Rouweler
De Woorddansers
Rien Vroegindeweij
Gijs ter Haar
Der Peter
Racker Z
Anneke Claus
Penny Rimbaud
John S Hall
Mia Mia
Adriaan Jaeggi
Hans Kloos
Robin Block
Alexis de Roode
Def P.
 
Wim T Schippers
Wim de Bie
Willem de Ridder
Kuifjes log
 
De Agenda van NL
Cultuurnet
Openbaar vervoer
(Land)kaarten
Weerberichten
 
Space weather
Sterren aktueel
Visible Earth
Global volcanism
Earthquake
BBC tech/sci/nat
Veldbiologie
 
Tonie's startpagina
Alle kranten
NL kranten
 
Indymedia
Vrije Radio
Squatnet
Ravage
Tactical Media Files
Nettime
Webwereld
 
Wil Schmal
Obed Brinkman
Lielian Tan
Popinstituut
Armand
Mecano
Helmettes
Inside Nipples
The Filth
Fatal Flowers
De Kecks
Dubbel Mono
The Ex
De Vopo's
The Nitwitz
Heideroosjes
The Scene
Yawp
Nina Hagen
Jan Rot
Marc Van Bekkum
DJ Peran
Rasta Robert
Renee Stevense
Punk pagina
Punx
Nederpunk
punksquad
Musique d'Afrique
 
Lambiek
Cartoonists index
Fokke & Sukke
Graffiti
Hugo Kaagman
Mathilde muPe
Cilia Groenveld
Det Digit
Xybertag Artburo
Debra Salomon
Erik Hobijn
Bib. Bajazzo
Jan Bianchi
Thomas Schlijper
RijksMuseum
De Waag
IBW
Azart
Chiellerie HPVK
Galerie De Etna
Illuseum
Galerie Posset
Damoclash
  XML: RSS Feed
  Draait op PivotX - 2.3.11