Redactie | 11 Januari 200711 Januari - Woerden
Workshop Dichter bij 4 MeiMet verslagjes en foto's!
Scholieren van het Kalsbeek College krijgen les in herdenken en workshops poëzie onder leiding van Diana Ozon als voorbereiding van de wedstrijd Dichter Bij 4 Mei. De lessen worden gegeven in samenwerking met Doe Maar Dicht Maar.
‘Dichter bij 4 mei’ is een poëziewedstrijd voor jongeren tussen de 15 en 19 jaar rond het themaherdenken. Dit project wordt traditioneel door het Nationaal Comité 4 en 5 mei uitgevoerd in de gastprovincie van de start van de Nationale Viering van de Bevrijding.
Het Nationaal Comité heeft het project ‘Dichter bij 4 mei’ opgezet om jongeren te laten nadenken over 4 mei en om hen een actieve bijdrage te laten leveren aan de Nationale Herdenking. Elk jaar worden jongeren in het Voorgezet Onderwijs uit die gastprovincie opgeroepen om mee te doen aan de dichtwedstrijd ‘Dichter bij 4 mei’. De winnaar mag zijn of haar gedicht voordragen op de Dam tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei. De andere prijswinnaars mogen hun gedicht voorlezen tijdens de herdenkingen in de voormalige kampen Westerbork, Vught en Amersfoort. In 2007 vindt het project Dichter bij 4 mei in Utrecht plaats. Zie onder wedstrijd voor Dichter bij 4 mei 2007 in Utrecht.
Het Nationaal Comité 4 en 5 mei wil alle jongeren in Nederland dichter bij 4 mei betrekken. Het dichten over 4 mei is een manier om stil te staan bij 4 mei en na te denken over de diepere betekenis van herdenken. Het comité wil jongeren stimuleren om zelf hiermee aan de slag te gaan.
Van de schoolsite:
"...Het Nationaal Comité bood aan de scholen, om zoveel mogelijk jongeren te bereiken, een dichtworkshop aan door een professionele dichter. Ook een aantal leerlingen uit klas 4 t/m 6 van het Kalsbeek College doet mee aan deze dichtwedstrijd en zij genoten op donderdag 11 januari van een dichtworkshop verzorgd door de dichteres Diana Ozon. Zij ging met de leerlingen dieper in op de thema’s ‘oorlog’, ‘vrijheid’, en ‘herdenken’ en op welke wijze de leerlingen hun ideeën en gedachten hierover op een poëtische wijze op papier kunnen zetten. De eerste probeersels van de leerlingen klonken al veelbelovend!..."
Een verslagje:
"De leerlingen, groep van 15 Vwoleerlingen uit de bovenbouw hadden zichzelf voor mijn les aangemeld en waren zeer aandachtig. De leraressen Nederlands, in viertal aanwezig, bleken net als de scholieren erg hartelijk en bevlogen. Ze hadden in een voorbereidende les met hulp van de mediathecaris veel bundels van mij verzameld en daar een bloemlezing uit gemaakt met gedichten over oorlog.
Het thema voor 4 Mei is dit jaar Vrede en Veiligheid. Ik heb ze na het lezen van het gedicht over de Spinozastraat uit Stad Sta Stil een lijstje van de vermoorde familie Hen van www.joodsmonument.nl laten zien. Kort verteld hoe hun vriend, mijn Opa, zich succesvol verstopte in tegenstelling tot zijn broer Oom Sander van het gedicht Buigt Nooit uit Bronwater. En hoe mijn vader als schooljongen op een ochtend thuis als gijzelaar was gehaald naar Kamp Vught en na zes weken wegens minderjarigheid weer thuis, in nog steeds de oorlog, zich op zolder verstopte als onverwacht de deurbel ging. Zo'n verhaal over een 'gewone Hollandse schooljongen' uit de 2e hand te horen spreekt scholieren bijzonder aan: het wordt dan ineens iets wat ook hun had kunnen overkomen.
Hierna het heden van de vluchtelingen in oorlogsgebieden en asielzoekers bij de les betrokken want toen & nu is een van de
invalshoeken. Om het thema Vrede en Veiligheid dichtbij de leerlingen te houden meldde ik hoe ik bij het binnenrijden in Woerden zag dat de moskee pal naast de brandweerkazerne stond en helaas 'gelukkig maar' door mn hoofd flitste. Ik heb de leerlingen vervolgens gewezen op een hakenkruis dat, door een vermoedelijk onwetend dom en boos persoon, in een tafelblad van een leeg schooltafeltje voor mij stond gekerft. De geschokte juffen zouden die tafel na de les meteen laten omruilen.
Hierna zijn we gaan herdenken. Vervolgens gaf ik schrijftips en schreven ze ieder een opzetje. Daarmee maakten ze de eerste versie van hun herdenkingsgedichten. Ze lazen ze voor en kregen opnieuw tips. Na een laatste rondje voorlezen door de klas sloot ik af met Verzen van Vrijheid uit Bronwater zodat ze in hoopvolle stemming huiswaards kunnen gaan. Thuis werken ze hun gedichten verder uit tot ze tevreden zijn. Het eindresultaat overleggen ze desgewenst per mail met mij of op school met hun docentes voor ze het opsturen naar Dichter bij 4 Mei."
Kalsbeek College
Jozef Israëlslaan 56
3440 AC Woerden
kalsbeek.nl/
Zie ook hier:
Les in herdenken
20 Januari - Breda
Wij zijn vrij!
Herdenking
4 Mei - Vught
17 November - Sneek
17 Januari-Oosterwolde
1 Februari - Maarssen