Over Diana Ozon

Diana Ozon is dichter, auteur, performer, tekenaar en gast- docent. Ze publiceert sinds '77 is bevlogen podiumfenomeen, treedt solo op en soms met muzikale begeleiding.

Agenda

t/m 2023 - Amsterdam

Tropenmuseum, Things That Matter

(lees verder)

Mei 2021 - Amsterdam

Opening Amsterdam Street Art graffiti expo

(lees verder)

6 November - Rotterdam

UITGESTELD Woordnacht in De Doelen

(lees verder)

6 November -Rotterdam

UITGESTELD Masterclass in de Centrale Bibliotheek

(lees verder)

4 November - Internet

Ozon-solo LIVE vanuit café Belcampo, Amsterdam

(lees verder)

November - Nijmegen

Fotoexpo met poëzie in bibliotheek De Mariënburg

(lees verder)

21 Augustus - Amsterdam

Muziek en poëzie in De Tanker in Noord

(lees verder)

6 Augustus - Internet

Gratis workshop voor jongeren via zoom

(lees verder)

30 Juli - Internet

Gratis workshop voor jongeren via zoom

(lees verder)

26 Juli - Ruigoord

Het Woord in de kerk.

(lees verder)

22 Juli - Internet

Gratis workshop voor jongeren via zoom

(lees verder)

29 Mei - Haarlem

AFGELASTWigmania in het Patronaat

 

(lees verder)

9 April - Breda

AFGELAST `Dichten om te herdenken' op het OLV

(lees verder)

7 April - Breda

AFGELAST `Dichten om te herdenken' op het OLV 

(lees verder)

7 Maart 2020 - Amsterdam

Opening Granate Festival in de OBA

(lees verder)

t/m 1 Maart - Amsterdam

Opslaan Als / Save As in Amsterdam Museum

(lees verder)

28 Februari - Den Helder

Workshops 75 jaar vrijheid

(lees verder)

27 Februari - Den Helder

Workshops 75 jaar vrijheid

(lees verder)

26 Februari - Den Helder

Workshops 75 jaar vrijheid

(lees verder)

25 Februari - Den Helder

Workshops 75 jaar vrijheid

(lees verder)

Leuke websites

Lehmann's praatjes

De Muziek van Louis Lehmann (1920-2012)

(lees verder) Ludwig Wisch

Wekelijks op Razo Radio

(lees verder) Mijn moeder
Zilveren sierraden van
Cilia Groenveld Geen kind in de cel
Teken de petitie voor vrijlating van onschuldige kinderen in gevangenissen Oorlogsmateriaal
mag niet verloren gaan (lees verder) Olie Buma
De punkheld op wielen rolt over het web oliebuma.nl (lees verder) Mathilde muPe

MATHILDE μP Personal web overdose van een digitale pionierster.

(lees verder) De Vopo's
De oudste, snelste en luidste punkband van Nederland: vopos.nl (lees verder) Muurgedichten
Leiden brengt bijna 100 gedichten op de openbare weg en op internet. Muurgedichten.nl Graffitischrijvers
Ze doen vaak uren over het 'schrijven' van één woord. Startpagina naar deze regelmatig vernielde kunstvorm die sommigen zelf voor vernieling aanzien. graffiti.pagina.nl simonvinkenoogpuntenel

Een website met meer dan herinnering simonvinkenoog.nl

VPRO's boekensite
hier is een leuke website over boeken
Home/Ga naar de voorpagina
Bestel Diana Ozons dichtbundel Zwerfzang. De bundel, 48 pagina's gebonden in harde kaft kost €19,90 en is hier verkrijgbaar.

Redactie | 12 Juli 2009Simon Vinkenoog - KoeCrandt

Interview Simon Vinkenoog in 1980 met punkfanzine De KoeCrandt. Gepubliceerd in De KoeCrandt 46, mei 1980. Inclusief spelfouten overgenoemen uit Papua Punk, Uitgeverij De Woelrat 1982.

KoeCrandt: Simon,hoe oud ben je nou?
Simon; Over twee maanden 52. Ik ben van 18 juli 1928.
KoeCrandt: Hoe lang leef je al van het schrjjven?
Simon; Van het schrijven alleen kan je niet leven. Het zijn secundaire dingen, die erbij komen, het praten en lezjnpen houden en het voorlezen, maar wat je voorleest heb je zelf ook gelezen.Zo’n kleine 20 jaar terug ben ik bij de H.P. weggegaan en heb ik geen baan en ben ik kleine zelfstandige ondernemer.
KoeCrandt: Hoe ben je begonnen met schrijven?
Simon; Nou heel vroeg al,op school opstellen enzo, m’n liefdes, miseres, m’n trauma’s. Ik heb als schrijver al mijn trauma’s afgeschreven zoals dat gebruikelijk is.Ik heb in Parijs bij de UNESCO gewerkt maar kwam ondanks de goede baan terug naar Nederland en kwam toen gelijk in de Leidseplein-scene, mensen die wat jonger waren als ik zoals ik veel met jongeren omga. D’r zijn weinig mensen van mijn leeftijd, die de dingen doen, die ik doe.
KoeCrandt: Kan je in Nederland als schrijver van je werk leven?
Simon; Ik dus wel, omdat ik zo bekend ben, dat ik jaarlijks een stipendium (beurs) krijg en ik doe daarnaast veel toegepaste dingen-lezen journalistiek, En ik maak ook wel documentatie-cahiers. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in schrijvers. Ik heb een groot archief. Ik zou het leuk vinden de KoeCrandt-collectie compleet te hebben. Hebben jullie zelf mischien niet eens. Ik ben geïnteresseerd in nieuws. Ik ben zelf ook pionier, avant-garde, etc. Ik ben niet geïnteresseerd in het traditionele. Ik ga geen bestseller schrijven, ik ben een Ich-erzähler, ik schrijf over dingen, die mij gebeuren en ik ga ze niet verstoppen achter een hij of een zij.
KoeCrandt: Probeer je dat ook wetenschappelijk te doen?
Simon: Wetenschappelijk is een rot woord. Ik ben op een eigen trip geraakt waarvan ik denk dat het en wetenschappelijk en artistiek-poëzie-cultureel-literair is en mischien religieus ook. Ik geloof dat die dingen samen kunnen gaan, tenslotte gaat het om hetzelfde;achter de waarheid van dingen kunnen komen. Te zien wat scoonheid is vind ik van groot belang.
We praten over Happenings, PROVO en over het mislukken van de psychedeliese sexueele en makrobiotiese revolutie.
Simon: Je moet nooit de dingen zien in termen van mislukken. Er zijn expirimenten, die komen even boven de grond, dan verdwijnen ze weer en komen er andere expirimenten voor in de plaats.Ik geloof, dat waar de mensen mee bezig waren, het anarchieserend bezig zijn, het omvergooien van de gevestigde cultuur, dat dat nog steeds doorgaat en een deel van de jeugd is geworden is. Maar de machten die daar tegenover staan, die zijn enorm. Ik heb altijd de hoop gehad dat meer jongeren zouden gaan dienstweigeren maar dat is een klein percentage gebleven. Want het merendeel van de jongeren vinden het een maar wat leuk avontuur om even een jaar uit huis te zijn.
Maar aan de andere kant, geloof ik, dat er meer drop-outs zijn, die niet meespelen aan het economiese spel of voor zichzelf begonnen zijn,een alternatieve beweging …….
KoeCrandt: Dat komt ook door de werkloosheid ……
Simon: Werkloosheid vind ik uitstekend. Het is wel een rot woord. Werkloosheid betekent, dat je niet meer in de lopende band past. De mensen zouden genoeg iniatief moeten hebben om zelf dingen te doen.Alleen dat iniatief wordt weer onder de voet gelopen, omdat het zo makkelijk is je cheque op te halen. Vroeger was het zo, dat je echt een economiese strijd moest leveren.
KoeCrandt: Waar sta je politiek?
Simon: Ik geloof dat de grote problemen van tegenwoordig verder gaan dan links of rechts. Maar zodra je in de cultuurpolitiek zit, dan ben je de stem ergens van en dan zit je in de politiek. ….Ik geloof in de randgebieden, dat daar de oplossing van all moeilijkheden kunnen liggen. Alss de mensen in de wereld in plaats van fysieke ook aan psychiese energie denken. De paranormale gegevens. Het is niet voor niks dat de regeringen van Rusland en Amerika zoveel geld daaraan uitgeven. Omdat ze het ieder geval voor een oorlog kunnen gebruiken.
Over het steeds weer opnieuw moeten beginnen van generaties van Rimbaud - DaDA –Neo-dada - Beatnix - PROVO - Kabouter - Hippie en Punks;
Simon: De enige manier is gewoon gestadig door te gaan en blijven bezig te zijn met wat je belangrijk vindt. En af en toe inderdaad een aktie, waarmee ze niet om je heenkunnen.
Over de rellen van 30 APRIL 1980:
Simon: Ik ben ontwikkeld tot een volkomen geweldloos mens en ik weet dat elke steen, die je gooit weer terugkomt. En dat je niet mee moet doen aan die verschrikkelijke escalatie van angst en geweld in de wereld.
KoeCrandt: Wat vind je van reggae en Rasta?
Simon: Ja, ik vind het eigenlijk wel een beetje vreemd natuurlijk, dat ze in zo’n man, die dood is (Haile Selassie I), dat ze daar hun redder in zien. En die mensen zijn ook erg anti-vrouw. Ik heb ooit eens een interview gelezen met Peter Tosh; vrouwen moeten thuis blijven zitten, dat lijkt me niet zo, wat we noemen vooruitstrevend. En je hebt nog die Zion Koptic Church, die in marihuana handelt, nou dat zijn toch erg eenzijdiqe met oogkleppen oplopende mensen,die alleen maar hun eigen dingen zien. Ik weet niet of het echt een religie is, het zou een pseudo-religie kunnen zijn, een aftakking van het Joods Christen-dom.
KoeCrandt: De Rasta’s gaan uit van de Apocalypse en zien hun reggae als de laatste gospel, die over de aarde wordt gepredikt voor het Babylon ten onder gaat.
Simon: ..? zegt ook, dat het Armageddon in 1990 uitgespeeld zal worden. Iedereen wil altijd in z’n eigen leven Johannus’ evangelie zien en de Openbaririgen van Johannus. Elke generatie denkt dat nu het laatste moment is, dat het nu niet slechter kan, dat dit het dieptepunt van de ellende is….. Maar dat zei Norman Mailer al; die gaf een definitie van de Hipster. De Hipster wist dat er 3 soorten dood waren; -de concentratiekamp-dood van je ouders, dat ze langzamerhand zo dood gemaakt zouden worden, dat ze niet meer volgens hun instinkt en intuities mochten leven, maar zich ondergeschikt hebben gemaakt aan de wetgeving van de bezettende rnacht. Of de dood van de atoombom en dan moest je maar doen alsof die al gevallen was en gewoon je gang gaan.
Je moet gewapend in hetleven staan. Op je qui vive!
Echt leven is altijd op het scherp van de snede. Leven is vechten! Leven in deze tijd is zeker overleven.
En meerdere mensen, die weigeren dus, die doen dat niet, die zijn bang voor de dood en bang voor alles en die zijn niet gemotiveerd. Die zijn in termen van een Belgiese Criminoloog medeplichtig slachtoffer. Het merendeel van de mensen zijn medeplichtige slachtoffers van de omstandigheden, die er zijn.
KoeCrandt: Ze weten niet waar ze aan meewerken...
Simon: Er zijn ook topzware burocratieën. In kapitalistiese landen zijn het mensen met geld, macht en invloed. En allerlei handen op één buik, de business en het gangsterdom, de politiek, justitie en politie, allemaal aan elkaar verkocht. En in een communistiese staat is het weer de partij-elite.
PUNK AS RELIGION. We praten over een veronderstelde religie van Johnny Lydon, Jah Wobble, the Clash en de Slits,
KoeCrandt: Kan het leven de dood overwinnen?
Simon: Ja, de dood is een volgend voorgeboortelijk stadium. We zitten 9 maanden bij onze moeder in  het lichaam in een voorgeboorte en nu op aarde zitten we weer in een voorgeboorte. En hoe meer ik er over lees, hoe duidelijker dat toch wordt, eigenlijk. Maar het zijn heel intuitieve gevoelens, die je niet kunt beredeneren
KoeCrandt: Hoe zie je Hemel en Hel?
Simon: De hemel en hel zijn hier!! Ik weet dat een heleboel mensen op deze aarde in de hel zitten en dat je ook in de hemel kan zijn. Er is nog steeds heel veel mooie natuur. De aarde is wel ziek en aan alle kanten kapot gemaakt, maar ik dacht dat de aarde sterk genoeg is om te overleven. Maar ik denk wel, dat de aarde gaat protesteren met vulkaanuitbarstingen en nieuwe aardbevingen.
KoeCrandt: Wat zou je moeten doen om te overleven?
Simon: Op alle situaties voorbereid zijn en je niet in paniek laten brengen. Want ik geloof dat er meer mensen aan paniek doodgaan, dan er echt gebeurt.
KoeCrandt: Maar je ziet ’t niet in een bepaalde keuze ten opzichte van het systeem?
Simon: Ja, ik ben individueel anarchist, zal ik maar zeggen. Maar om nou te zeggen, dat ik grote oplossingen voor de wereld in handen heb, zeker niet nee. Maar aan de andere kant ben ik er ook op tegen, dat je het hoofd in het zand steekt. Je moet wel oog hebben voor alle verschrikkelijke dingen, die er gebeuren. Alleen wat vaak gebeurt, is dat mensen alleen maar met de slechte dingen bezig zijn en geen oog meer hebben voor het goede en daardoor uit evenwicht raken. Ik geloof, dat het evenwicht in de mens het belangrijkst is en dat we terug moeten, niet naar de natuur, maar naar een samenwerkingsvorm tussen Natuur en Mens, en mens en mede-mens en de mens en het idee, wat hij kan hebben van de schepper en de schepping. Ik hoop altijd maar, dat die wetenschappelijke ontdekkingen, die in de lucht zitten, gaan doorbreken. Zoals het hele verschijnsel rond de UFO’s. Alles kan, dat is het ongelooflijke van deze tijd, niets is onmogelijk. Het gaat niet de slechte kant uit, niet de goede kant uit. Alle grote problemen in de wereld, dat is één groot communicatie-probleem. Er hoeft geen honger te worden geleden als de goederen maar beter gedistribueerd zouden worden. …De stap, die wij zouden moeten zetten, is een enorme mentaliteits-verandering. Voor mij begon die mentale verandering toen ik in Parijs kwam en daar Wereldburger nummer 1 tegenkwam. Ik geloof dat we om te beginnen af moeten van het idee van naties en landen en vaderland. Maar Amerika is de laatste tijd ontzettend patriotties geworden. Er wordt voortdurend geroepen; weg met Khomeiny, de neutronenbom op Iran, etc etc. Het is nu inderdaad veel grimmiger dan in de 60-er jaren. Toen waren er de Hippies die dat gestalte gaven,die dat te idealisties zagen misschien.
Te hoopvol of niet bewust hoe sterk die tegenmacht is. Hoewel ik geloof dat de heersende machten erg onbewust zijn. Vooral omdat ze zich door angst laten regeren. Het is Angst die van Agt regeert.
Over gewelddadige revolutie:
Simon: Het vervelende is, dat als je goed met wapens kunt omgaan, dan op een gegeven moment ben je aan de macht en dan blijf je met die wapens omgaan. En dan gebruik je weer dezelfde verschrikkelijke methodes als die je juist om zeep hebt geholpen. Dat heb je in Rusland gezien. Ze wilden de Tsaar weghebben, omdat het een verschrikkelijk regiem was, maar toen ze zelf op de regeringsstoelen zaten, was het nog erger dan onder de Tsaristen. De vraag is inderdaad; is de vrijheid toegenomen? 100 jaar geleden had je geen paspoort nodig, en nu al die controles...
Ik heb altijd in een Culturele Revolutie geloofd. Ten eerste omdat kunst/cultuur veel belangrijker is dan de rest. Dat kunst eeuwig is, dat dansen, zingen, muziekmaken, gedichten schrijven, entertainen, dat dat belangrijker is dan economie en staatssystemen, die toch maar tijdelijk zijn. Terwijl de peilers van de samenleving, dat is wat de mens doet met de mogelijheden, die z’n zintuigen hem gegeven hebben.

Hugo & Diana mei 1980





These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Google
  • LinkedIn
  • Twitter


Home/Ga naar de voorpagina

Zoeken

Sociale media

Diana's Facebookpagina
Diana doet Tweet-tweet Diana's LinkedIn-pagina
Diana's oude punkfoto's

links

De Schrijverscentrale
Uitgeverij Passage
In de Knipscheer
 
Literatuur Museum
Koninklijke Bibliotheek
Openbare Bibliotheek
Digi. Bib. NL
Antiquariaten
 
NL Po√ęzie Encyclopedie
Rottend Staal
VPRO boeken
Meander
Tzum literair weblog
Passionate Bulkboek
Literatuurplein
Schrijvers Startkabel
 
De Nieuwe Oost
Crossing Border
Poetry International
SLAA
Het Literatuurhuis
Perdu
Zaal 100
Ruigoord
Festina Lente
 
Didi de Paris
Tom Lanoye
Dorpsoudste de Jong
Rick De Leeuw
Simon Vinkenoog
Ton Lebbink
Bart Brey
George Moormann
Bart Chabot
Johnny Van Doorn
Jules Deelder
Pamela Koevoets
Adriaan Bontebal
Linton K. Johnson
Lydia Lunch
Paul Schaaps
John C. Clarke
Hugo Claus
Harry Mulisch
Remco Campert
Atilla The Stockbroker
Anne Clark
Astrid Roemer
L. Th. Lehmann
Jana Beranová
H.H. ter Balkt
Jean Pierre Rawie
Gabriel Szmulewicz
Rik van Boeckel
Edgar Cairo
Gerry van der Linden
Koos Dalstra
Aja Waalwijk
Johan Joos
CB Vaandrager
Jaap Blonk
Bert Schierbeek
Hester Knibbe
Willem van Toorn
Marga Kool
Judith Herzberg
Jan Eijkelboom
Neeltje Maria Min
Scott Rollins
Joke Van Leeuwen
Huub Van Der Lubbe
Rita Dove
Leo Vroman
Hanny Michaelis
Sybren Polet
Julian With
Esther Jansma
Maria van Daalen
Herman De Coninck
M Vasalis
Rogi Wieg
Judith Mok
Elma van Haren
Carla Bogaards
Vital Beaken
Erik Lindner
Henkes&Bindervoet
Frits Criens
Jan Kal
Micha de Vreede
Hans Verhagen
Louise Landes Levi
Eddie Woods
Baafje Wezelman
Leo Van Der Zalm
Birgit Parinussa
Grazyna Przybyl
Hans Plomp
Moustafa Stitou
Menno Wigman
Kristien Hemmerechts
Gerrit Komrij
Bart FM Droog
Tjitse Hofman
Tsead Bruinja
Elly De Waard
Chawwa Wijnberg
Titi Zaadnoordijk
Jack Nouws
Benjamin Zephaniah
Joost Zwagerman
Pieter Boskma
F. Starik
Rene Huigen
Arthur Lava
Olaf Zwetsloot
Serge Van Duijnhoven
Ruben Van Gogh
Erik Jan Harmens
Ilse Starkenburg
Hagar Peeters
Ingmar Heytze
Vrouwkje Tuinman
Harry Zevenbergen
Kamiel Proost
Albertina Soepboer
Andy Fierens
Tjitske Jansen
Nisrine Mbarki
Sven Ariaans
Lucas Laherto Hirsch
ACG Vianen
Anne van Amstel
Quirien van Haelen
Daniël Dee
Catharina Blaauwendraad
Hannie Rouweler
De Woorddansers
Rien Vroegindeweij
Gijs ter Haar
Der Peter
Racker Z
Anneke Claus
Penny Rimbaud
John S Hall
Mia Mia
Adriaan Jaeggi
Hans Kloos
Robin Block
Alexis de Roode
Def P.
 
Wim T Schippers
Wim de Bie
Willem de Ridder
Kuifjes log
 
De Agenda van NL
Cultuurnet
Openbaar vervoer
(Land)kaarten
Weerberichten
 
Space weather
Sterren aktueel
Visible Earth
Global volcanism
Earthquake
BBC tech/sci/nat
Veldbiologie
 
Tonie's startpagina
Alle kranten
NL kranten
 
Indymedia
Vrije Radio
Squatnet
Ravage
Tactical Media Files
Nettime
Webwereld
 
Wil Schmal
Obed Brinkman
Lielian Tan
Popinstituut
Armand
Mecano
Helmettes
Inside Nipples
The Filth
Fatal Flowers
De Kecks
Dubbel Mono
The Ex
De Vopo's
The Nitwitz
Heideroosjes
The Scene
Yawp
Nina Hagen
Jan Rot
Marc Van Bekkum
DJ Peran
Rasta Robert
Renee Stevense
Punk pagina
Punx
Nederpunk
punksquad
Musique d'Afrique
 
Lambiek
Cartoonists index
Fokke & Sukke
Graffiti
Hugo Kaagman
Mathilde muPe
Cilia Groenveld
Det Digit
Xybertag Artburo
Debra Salomon
Erik Hobijn
Bib. Bajazzo
Jan Bianchi
Thomas Schlijper
RijksMuseum
De Waag
IBW
Azart
Chiellerie HPVK
Galerie De Etna
Illuseum
Galerie Posset
Damoclash
  XML: RSS Feed
  Draait op PivotX - 2.3.11